Kniha 3 03 Utopický sitcom


20. „Nechejme stranou ty nové výmysly s já nevím jakým pohlavím“

20. „Nechejme stranou ty nové výmysly s já nevím jakým pohlavím“
69
Mnozí příslušníci starší generace neumějí pořádně anglicky a nekonečně zaměňují nebo i z nějakého trucu odmítají pochopit rozdíl mezi pohlavím a genderem

Signifikantním příkladem zmatení může být třeba Uzlův text z 13. 1. 2021 Kolik pohlaví má člověk? https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/spolecnost-kolik-pohlavi-ma-clovek.A210111_173808_p_spolecnost_wag Tento text poslal Radim Uzel hrdě šéfredaktorce Heroine.cz Anně Urbanové poté, co jej vyzvala, zda by nechtěl reagovat na sérii článků Uzel zahradníkem, s tím, že zde již řekl vše. Svým způsobem s ním musím souhlasit. Pozdní chaos v jeho hlavě to ilustruje dokonale.

70
Profesor psychiatrie Cyril Höschl řekl pro časopis Reflex a pro Český rozhlas v roce 2018 jasně, že rozlišovacích znaků pohlaví je základně pět

Höschlův sloupek pro Reflex: http://www.hoschl.cz/?text=6040 16. 8. 2018, rozhovor pro Český rozhlas 2 https://dvojka.rozhlas.cz/cyril-hoschl-mame-minimalne-63-pohlavi-7630382 2. 10. 2018 a  také odkaz na zdroj, z nějž vycházel: http://www.hoschl.cz/files/6035_cz_Genders.pdf s tabulkou 63 genderových kategorií. Höschlovo terminologické lavírování je ovšem typické pro jeho generaci. Je si vědom, že něco je jinak, ale stále k tomu používá zastaralou terminologii.

70
Napsala k tématu krátký blog Jak je to s tím pohlavím

V češtině vyšel na tomto blogu Claire Klingenberg – https://www.clairek.com/post/jak-je-to-s-tim-pohlavim (16. 6. 2020). Pro přesnost, Helm text původně napsala jako twitterové vlákno, proto je forma příspěvku tak jednoduchá a úsečná. Díky tomu je ale téma snadno pochopitelné.

71
Dokážete přesně určit, co je příčinou biologického pohlaví? Je fér podle toho někoho soudit?

Jinou formou muže být toto výukové video https://www.youtube.com/watch?v=kT0HJkr1jj4 There Are More Than Two Human Sexes, 14. 11. 2019 (kanál SciShow má téměř 7 milionů odebírajících a velmi dobrou reputaci ve vědecké komunitě). Z nějakého záhadného důvodu neexistují videa a články, kde seriózní lidé vysvětlují, že určování pohlaví je jednoznačné; 40minutový pořad s Morganem Freemanem https://www.youtube.com/watch?v=HXuLA-njqWI.

Pro lidi, co mají raději texty - https://sciencebasedmedicine.org/the-science-of-biological-sex/ (2022), https://www.iflscience.com/opinion-biological-science-rejects-the-sex-binary-and-thats-good-for-humanity-63770 (2022) a https://www.scientificamerican.com/article/sex-redefined-the-idea-of-2-sexes-is-overly-simplistic1/.

71
Tyto výjimky se týkají asi jenom 2 % lidské populace a u 98 % dokážeme pohlaví určit jednoznačně

Jiné zdroje hovoří o tom, že se jedná zhruba o 1 % lidí, ale výpočet je prováděn u těch, u nichž jde o výrazné biologické znaky, případně jsou vyoutovaní. Sexuoložka Anne Fausto-Sterling (mimochodem věkově vrstevnice Radim Uzla) psala v 90. letech o 1,7 % intersex lidí v populaci. O tomto s ní polemizuje například doktor medicíny Leonard Sax https://www.leonardsax.com/how-common-is-intersex-a-response-to-anne-fausto-sterling/ (Journal of Sex Research, 1. srpna, 2002). Rozdílnost jejich přístupu spočívá v tom, že Sax se drží přísně omezující klinické definice, která nezapočítává ani mozaicismus (viz později v této kapitole), a Fausto-Sterling používá širší definici. Nebinárnost je navíc kategorie obsahující i sociální sebeidentifikaci, na niž je medicína krátká a jde o větší množinu lidí. Podstatné nakonec není jedno číslo, ale fakt, že binární dělení lidské populace nestačí. Na tom panuje shoda.
Jiný propočet – https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0889852919300015 Endocrinology and Metabolism Clinics of North America, Volume 48, Issue 2, June 2019, Pages 303-321, Size and Distribution of Transgender and Gender Nonconforming Populations: A Narrative Review, Michael Goodman, Noah Adams, Trevor Corneil, Baudewijntje Kreukels, Joz Motmans, Eli Coleman.

73
Vyjděme z toho, že pohlavních úrovní je pět až deset

The Gender Spectrum: A Scientist Explains Why Gender Isn’t Binary (9. září 2021) https://cadehildreth.com/gender-spectrum/ Cade Gildreth je zakladatel společnosti BioInformant.com věnující se výzkumu a praktické aplikaci kmenových buněk. V článku rozlišuje deset biologických markerů pohlaví: 1) chromozomy a typy chromozomální exprese, 2) gonády – orgány, které produkují gamety (varlata nebo vaječníky), 3) hormony – typy a hladiny hormonální sekrece, které se liší uvnitř i napříč pohlavími, 4) sekundární pohlavní charakteristiky – znaky, které se objevují v průběhu puberty a nejsou zapojeny do reprodukce, 5) externí genitálie (viditelné zvnějšku), 6) interní genitálie (přítomné uvnitř těla), 7) skeletální struktura – pohlavní rozdíly lze vidět u pánve, čelisti či obočí a v délce a tloušťce končetin, 8) exprese genu, jejich typy a úroveň. Geny diktují, jaké proteiny bude tělo produkovat. Ze známých genů ovlivňujících pohlaví lze uvést DMRT1, SRY a FoxI 2. 9) Struktura mozku, 10) senzitivita hormonálních receptorů – odpověď na pohlavní hormony se může lišit podle individuální citlivosti, někdy může být jen částečná, někdy kompletně necitlivá a negující jejich efekt.

73
Mozková centra zodpovědná za sebeidentifikaci (pojetí vlastního já) se shodují s tím, jak bývají v této oblasti stavěné mozky pohlaví, jímž se cítí

https://www.iflscience.com/brain/born-this-way-transgender-brains-show-similarity-to-those-of-their-desired-gender-from-a-young-age/https://www.iflscience.com/transgender-womens-brains-differ-from-cisgender-peoples-in-an-area-related-to-selfperception-46667https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091302211000252 zajímá-li vás přesné místo, popisuje ho profesor neuroendokrinologie Robert Sapolsky zde https://www.youtube.com/watch?v=8QScpDGqwsQ Vysvětluje tu rovněž, že nebyly nalezeny rozdíly v mozcích u lidí, co podstoupili a nepodstoupili tranzici, určující byla dysforie, o níž mluvili předem; stejně tak transgender osoby po operaci nepociťují ztrátu orgánu ani nemají tzv. fantomové reakce, jaké mají cis muži, co kvůli rakovině, infekci nebo úrazu přijdou o penis; Jestliže se mozky mužů a žen dimorficky neliší jedná-li se o samotný způsob a výkonnost myšlení, co se týče sexuálních charakteristik, zde rozdíly nacházíme. Je to v onom jednom malém místě.

73
Lepší vědecký důkaz momentálně nemáme a složitost a rozpory různých hypotéz tu řešit nebudeme

Jen rychle zmiňme, že část sexuologické obce vychází z velmi kontroverzní Blanchardovy typologie transsexualismu, kterou kritizuje například Julia Serano za to, že identita trans lidí je odvozovaná pouze ze sexuálních fantazií https://en.wikipedia.org/wiki/Blanchard%27s_transsexualism_typology
Další hypotézy ohledně vzniku transgender identity se zaměřují například na možnost vlivu rozdílné exprese u variace genu androgenních receptorů. Identitu určuje mozek, ale ten biologický "pocit být mužem/ženou", tedy psychiku z nezanedbatelné části ovlivňují endokrinní kaskády specifické pro dané pohlaví. A jejich změna může být též příčinou transgenderu. Pak odlišnost není v mozku, ale jím v přijímaných signálech https://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_transsexuality
Pro pořádek – tato kniha víceméně vylučuje, že by transgender identita byla primárně výsledkem traumatu z dětství a nějaké neochoty stát se mužem nebo ženou podle toho, kdo danou osobu negativně ovlivnil v dětství. Jako vždy nelze vyloučit určité jevy (tedy následky traumatu a jeho různorodé projevy), ale zároveň nelze v traumatech spatřovat příčinu toho, že se rodí lidé s transgender identitou. U 100 % z nich tyto důvody nenalezneme.

73
Například transgender ženy tak tedy prostě jsou ženy, naprosto bez ohledu na to, co mají mezi nohama, protože osobní identita je určena DNA mozku, ne genitáliemi

Jistě se najdou lidé, kteří budou argumentovat: „Vidíte, genitálie se ale vyvíjejí dřív než mozek, takže je jasně dáno, jestli je někdo původně muž, či žena. Radim Uzel měl s tou zárodečnou žlázou pravdu.“ Jedná se o zvláštní typ argumentace, stojící pouze na tom, co bylo dřív a ne, co je důležitější. Lidé dokážou dokonale žít i bez genitálií, ale nedokážou žít bez mozku. Pohlaví navíc opravdu nejsou jenom genitálie. Pohlaví je celá (výše vícekrát zmíněná) sada znaků, které se ale mohou vyvinout odlišně. Pohlaví/sex není dáno tím, co je úplně na počátku, i pohlaví se složí postupně během vývoje v děloze. Není jasně daný program, že když se prvotně vyvine nějaký znak, tak za ním budou následovat naprosto jasně ostatní znaky. Jedno populárně edukační video - https://www.youtube.com/watch?v=39uen84KnNg

74
I tímto chtěly autorky Lana a Lilly Wachowské vyjádřit, jak se cítí transgender lidé předtím, než projdou coming-outem a případnou tranzicí

Film Matrix není jenom metafora transgenderu, i když je velmi zjevné, že to tak autorky zamýšlely, neboť to přímo samy řekly. (https://www.britannica.com/topic/red-pill-and-blue-pillhttps://www.newsweek.com/matrix-creator-red-pill-trans-allegory-mens-rights-activists-1523669) Jako mnohovrstevnaté dílo odkazuje na buddhisticko-hinduistickou nauku o máji (pozemské realitě jako smyslovém přeludu; tato myšlenka je dále rozpracována Schopenhauerem ve Světu jako vůle a představa), Platónovu jeskyni (a spoutané vězně, co vidí jen stíny na zdech), Descartova zlomyslného démona (který falešně spojuje mysl a tělo, aniž by bylo zaručeno, že víme, co je pravda) či Baudrillardova simulakra (simulace skutečnější než skutečnost, která už neexistuje a zbyla z ní jen poušť); zjevná je i marxistická metafora vykořisťování lidí strojovým (nelidským) systémem (viz i pojetí ideologie z kapitoly 8) a vliv ludditského hnutí (dělníků rozbíjejících stroje – Rage Against the Machine). Našli bychom tu i odkazy nebo možnosti výkladu podle Godelovy věty o neúplnosti (ztvárněnou v projevu Architekta v Matrix Reloaded), Fukuyamovu myšlenku konci dějin (a důvodu, proč Matrix udržuje lidstvo v iluzi 90. let), samy Wachowské chtěly, aby si herci a herečky přečetli kromě Baudrillardových Simulaker a simulací (1981) i knihu Kevina Kellyho o myslících strojích Out of Control: The New Biology of Machines, Social Systems, and the Economic World (1992). Matrix sám podnítil u více filosofů teorii o vesmíru jako simulaci, viz práce Nicka Bostroma a dalších. Tímto chci jenom naznačit, že tato trilogie nemá jednu rovinu a způsob výkladu, nicméně transgender tematika je v ní naprosto očividná a nepopiratelná. Matrix je transgender tematikou prosáklý – projevuje se už ve volbě jmen postav jako Switch (čili někoho, kdo přepíná tam a zpět svou genderovou identitu), stylizací kostýmů a účesů, které jsou androgynní.

75
Australský profesor filosofie Paul Griffiths, jehož specializací je vztah genetiky k humanitním oborům, vydal článek, v němž argumentuje, že sice můžeme mluvit o tom, jak existují v zásadě jenom dvě pohlaví, ale že zdaleka ne každý člověk musí být jedním nebo druhým pohlavím

https://aeon.co/essays/the-existence-of-biological-sex-is-no-constraint-on-human-diversity (21. 9. 2020) Griffith je rovněž autorem knihy Genetics and Philosophy (2013).

76
Publikovala v časopise Nature článek o tom, že „idea dvou pohlaví je příliš zjednodušující“ a měli bychom mluvit spíše o spektru než o dvou pevných kategoriích
77
Už od roku 1993, kdy sexuoložka a doktorka vývojové genetiky Anne Fausto-Sterling navrhla kontinuální dělení do základních pěti pohlaví, pokračují výzkumy a debaty dále

A. Fausto-Sterling (1993). The Five Sexes: Why male and female are not enough. The Sciences (March/April 1993): 20–24. https://en.wikipedia.org/wiki/Anne_Fausto-Sterling Heslo nabízí poměrně dobrý přehled toho, s jakými námitkami se autorka musela vyrovnávat, a že po letech mnohé z nich uznala jako oprávněné.

77
Profesor biologie Arnold de Loof, specialista na genomiku, píše o dvou pohlavích, ale mnohočetných genderových variantách, přičemž v lidské společnosti můžeme snadno pozorovat minimálně patnáct genderových forem

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5824932/ Publikováno online 31. ledna 2018. Only two sex forms but multiple gender variants: How to explain? Arnold De Loof

78
Neumírá se na to, není to nakažlivé, nesnižuje to inteligenci

https://www.osel.cz/11411-intersex-jako-norma.html (14. 10. 2020) - Pokud budeme přesní – některé kombinace chromozomů způsobují u jejich nositelů nižší inteligenci. Stejně tak můžeme říct, že tranzice pomocí testosteronové terapie může snižovat inteligenci. Ale nelze to říct obecně u všech transgender a intersexuálních diagnóz. Stejně tak terapie není samo o sobě původní diagnózou, a každé užívání léků má své vedlejší následky.

78
Pro ilustraci, že věda předem neurčuje identitu lidí, ale stále se učí, si vezměme článek profesora biologie a bioetiky Jaroslava Petra

Jaroslav Petr v roce 2018 obdržel Cenu předsedy Rady pro výzkum, vývoj a inovace za přínos v oblasti popularizace vědy. V roce 2021 vyhrál Magnesiu Literu za naučnou literaturu (kniha Desatero smyslů: Jak lidé a zvířata vnímají okolní svět).

78
Na české vědecko-popularizační stránce Osel.cz (humorná zkratka pro Objective Source E-Learning) z října 2020, pod nímž probíhala i živá diskuse odborníků

https://www.osel.cz/11411-intersex-jako-norma.html (14. 10. 2020) - Pokud budeme přesní – některé kombinace chromozomů způsobují u jejich nositelů nižší inteligenci. Stejně tak můžeme říct, že tranzice pomocí testosteronové terapie může snižovat inteligenci. Ale nelze to říct obecně u všech transgender a intersexuálních diagnóz. Stejně tak terapie není samo o sobě původní diagnózou, a každé užívání léků má své vedlejší následky.

78
Za vývoj typických samčích struktur mozku je u savců včetně člověka zodpovědný estradiol – tedy hormon považovaný za ryze samičí“

Opět se samozřejmě můžeme vrátit ke kapitole 15 o tom, jestli existují i typické samičí struktury mozku. I toto označení je samozřejmě pochybné. Obecně naše lidské pojmové dělení na samce a samice v mnohém nedává smysl. Dává smysl jen na určité úrovni nebo při hrubém zkreslení v celku, ale v jednotlivých bodech, které by tento celek měly skládat, smysl nedává. V zásadě se jen neustále chytáme do pojmových pastí a málo si uvědomujeme komplexnost živých bytostí.

79
Mluvíme vlastně o čtyřech věcech (a často je ve zmatku zaměňujeme

1) genderové identitě, 2) genderovém výrazu, 3) biologickém pohlaví a 4) sexuální orientaci – Chcete-li to nakreslené jako schéma, vyhledejte si na internetu heslo „genderbread man“ (což je slovní hříčka s „gingerbread man“, perníčkovým panáčkem známým z pohádek či animované série Shrek). https://www.genderbread.org/ (My jsme v knize použili počeštěnou ilustraci)

82
Součástí nového poznávání mnohosti je i strach kompenzovaný humorem, urážením, zesměšňováním a zoufalou kreativitou, jak tyto nové kategorizace parodovat

V anglosaském prostředí se hodně ujal výraz „Jsem helikoptéra“ (I am a helicopter), jímž se u transgender lidí naznačuje něco podobného jako „všichni jsou blázni, jenom já jsem letadlo.“ Jakmile někdo na sociální sítích, řekne, že je trans, případně něco genderově nekonformního, okamžitě mu kyberšikanisté začnou posílat obrázky s nápisy „A já jsem helikoptéra, hahaha“. Trans lidé se už ale na posměšek s helikoptérou naučili reagovat „Hele, možná bych raději byl/a helikoptéra, protože to by mě pak vzali do armády“, čímž se naráží na fakt, že trans lidé v USA do armády nesmí, respektive nesmí o sobě říkat, že jsou trans.

83
U mnoha indiánských kmenů byl běžný fenomén tzv. berdache (anglicky „two-spirit“). (...) V Indii mají tisíce let tradici „třetího genderu“ zvaného hidžra. (...) V jižním Mexiku, v kultuře Zapotéků existuje rovněž uznání pro třetí gender, zvaný muxe. (...) V Thajsku se kromě mužů a žen rozlišují přinejmenším další dvě identity tom-dee (…) a kathoey
84
V židovském Talmudu se mluví o šesti kategoriích podle pohlavních znaků

https://wave.rozhlas.cz/sest-genderu-v-talmudu-je-slozitejsi-rika-antropolozka-8563426 (29. 8. 2021) V rámci oněch šesti pohlaví figurují různé biblické postavy. Třeba Adam je vnímán jako androgynní až do chvíle oddělení Evy. Což by ale zadávalo intepretaci, že muž a žena si jsou rovni a Eva nevznikla jako druhořadá. I v křesťanské tradici je taková interpretace možná, protože zmínka o stvoření ženy je dvojí a druhá zmiňuje stvoření Adama a Evy jako rovnocenných. První (a převládající tradice) sice popisuje její stvoření z žebra Adama, ale i to lze interpretovat ve smyslu, dejme tomu, že mu měla stát po boku než že by byla jeho méně cennou částí. "Pozdější rabínská literatura jako Talmud však zohledňuje skutečnost, že pohlaví osoby nemusí být vždy zcela zřejmé nebo jednoduše zařaditelné jako mužské či ženské. Rabínská literatura také identifikuje některé biblické postavy jako příklady těchto pohlaví, například Adama jako androginos, dokud z něj Hospodin neoddělil Evu, a Abrahama a Sáru jako tumtumim, které Hospodin díky jejich víře proměnil na muže a ženu. (Vycházím zde z textu Borise Kořínka pro časopis Dingir 3/2024.) O dlouhodobém výskytu trans, nebinárních a queer lidí vypovídá i fotografická dokumentace – https://www.pinterest.co.uk/zuzkaou/queer-and-trans-in-19th-century/

85
Na dovršení vší absurdity sám Uzel nazýval třetím pohlavím ještě na začátku 90. let gaye a lesby

Nejvtipnější na celé situaci „dejte mi s tím pokoj“ je, že Radim Uzel sám používal zmateně výraz třetí pohlaví ve svých knihách více než dvacet let. Ve spisku Erotova lampa z roku 2008 na straně 36 uvádí: „Asi před čtyřmi lety vydala autorská dvojice známých sexuologů – Dr. Pondělíčková a Dr. Brzek – zajímavou knížku, která se jmenuje Třetí pohlaví. Jistě nemusím nikomu příliš napovídat a většina čtenářů snadno uhodne, že se jedná o ‚pohlaví‘ homosexuální.“ Pikantní na tom je, že jde zjevně o znovupoužitý text, jenž neprošel redakční úpravou (ostatně jako většina autorových publikací), protože kniha Třetí pohlaví vyšla roku 1992. Uzel tedy pasáž sice opakuje ještě v roce 2008, ale původně ji napsal zřejmě už v roce 1996. Tehdy se však své mentorce Jaroslavě Pondělíčkové-Mašlové neodvážil postavit, zato v roce 2020 ve vyjádření pro Sputnik už spílá těm, kdo si jeho vlastní dávný omyl či zmatenost (proto pohlaví v uvozovkách či s otazníkem) dovolují podle něj opakovat, ačkoli se dnes většinově nemluví o pohlaví, ale o genderu. Zní to lehce zamotaně, ale jediný, kdo to měl třicet let popletené, byl Radim Uzel, jenž na sebe křičel v zrcadlové síni svých textů, aniž by se byl schopný vidět.

86
Mužskost nebo ženskost jsou jako celek „pouze“ role a zároveň právě na přesvědčivosti hraní této role a toleranci okolí závisí jejich život. Svou mužskost nebo ženskost musí okolo sebe uměle stvořit, nabízejí ji k posouzení a akceptaci, ale není to „maškaráda“, jak se mnohdy hanlivě říká

O různých formách „maškarády“ mluví různé ženy, jež se sice označují za feministky, ale nepovažují transgender ženy za ženy. Typickými představitelkami tohoto myšlenkově pokleslého směru transexkluzivních feministek alias TERFs jsou (jinak velmi zasloužilá a uznávaná) Germaine Greer nebo spisovatelka J. K. Rowling.
https://www.thepinknews.com/2023/02/10/what-has-jk-rowling-said-about-transgender-people/ Tento článek ukazuje, že Rowling není „pronásledovaná za jeden nebo dva tweety“, ale že systematicky roky štve proti transgender komunitě, dezinformuje a podporuje dezinformátory a sama cíleně diskriminuje transgender lidi.) Na TERFkách je bizarní, že pro ně sama existence trans lidí má být nějakým ohrožením ženství. Transženy podle nich nějak ubírají ženám místo – společensky, ale i nějak metafyzicky. ("Najednou normální ženy budou nějak míň ženy" je stejný nesmysl jako "teď normální manželství bude něco míň, když se budou moct brát gayové a lesby".) Tento přístup "není dost místa pro všechny" je projev egoismu a také projev těch, co si vlastně myslí, že postavení žen ve společnosti je tak špatné, že transženy ho ještě zhorší. Ale tím vlastně tyto "pravé, původní, úplné ženy" (jak si různě říkají) jen vyjadřují svou celkovou nespokojenost se stavem světa a finálně viní ty nejzranitelnější. Nehledě na dvojí metr, že podle nich jsou transmuži vlastně v bezproblémoví, jen transženy ne. Proto je jejich postoj morálně neospravedlnitelný.
Vhledem do světa trans lidí a zvláště trans žen může být kanál myslitelky a performerky s pseudonymem ContraPoints https://www.youtube.com/@ContraPoints/videos; doporučuji nejenom dvě dlouhá videa o  Rowling, ale i videa s názvy Gender Critical (https://www.youtube.com/watch?v=1pTPuoGjQsI), Autogynephilia (https://www.youtube.com/watch?v=6czRFLs5JQo), Transtrenders (https://www.youtube.com/watch?v=EdvM_pRfuFM) či Pronouns (https://www.youtube.com/watch?v=9bbINLWtMKI)

86
Dnes nemluvíme o transsexuální poruše, jako to ještě v roce 2021 dělala tehdy 61letá sexuoložka Hana Fifková, jež nejspíš rovněž nečte nové směrnice, zato ráda poskytuje zavádějící informace médiím a vystupuje v nich jako specialistka na danou oblast

https://plus.rozhlas.cz/asi-jsem-ze-stare-skoly-ale-pohlavi-jsou-dve-genderove-neutralni-vychova-je-8514446 (16. 6. 2021) či https://www.youtube.com/watch?v=HrFJ5jBzvRU (Téma trans se strašně bagatelizuje. Přijde mi to jako nějaká infekce ze sociálních sítí. 30. 9. 2022) To, že se Hana Fifková tomuto tématu věnuje, ještě neznamená, že mu rozumí. Vymezují se vůči ní další generace sexuologů, sexuoložek a terapeutů a terapeutek, kteří se orientují v nových směrnicích i na internetu a nemají pocit, že se z něj šíří „infekce“.

86
Trans lidé nejsou pacienti s tělesnou ani psychickou poruchou
86
Někteří trans lidé dokonce nemusejí podstupovat žádnou formu či stupeň tranzice a mohou zůstat celoživotně nevyhranění. Jak ukázal americký výzkum z roku 2016, v nebinaritě chce zůstávat více než třetina z nich

Výzkum z roku 2016: https://transequality.org/sites/default/files/docs/usts/USTS%20Full%20Report%20-%20FINAL%201.6.17.pdf (The Report of the 2015 U.S. Transgender Survey" (PDF). National Center for Transgender Equality. 2016.) Reference v mainstreamovém médiu: Cummings, William (21 June 2017). "When asked their sex, some are going with option 'X' (https://eu.usatoday.com/story/news/2017/06/21/third-gender-option-non-binary/359260001/).

88
Jak doložil americký historik a sexuolog Thomas W. Laquer v knize Rozkoš mezi pohlavími: Sexuální diference od antiky po Freuda z roku 1990, v dějinách medicíny dlouhá staletí vůbec neexistoval model dvou pohlaví

Knihu původně pod názvem Making Sex (což znamená „souložení“ i doslova „vytváření pohlaví“) vydalo prestižní akademické nakladatelství Oxford Press, u nás v roce 2017 akademické nakladatelství Karolinum. Thomas Laquer je rovněž autorem knihy Solitary Sex: A Cultural History of Masturbation z roku 2004.

88
Laquerova kniha se dočkala řady kritických reakcí a ještě delších knih, než napsal on sám

O kriticích se lze dočíst jak v doslovu k českému vydání Laquerovy knihy od Martina Pokorného, tak ve wikipedickém Laquerově hesle. https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_W._Laqueur
Sborník prací Fakulty sociálních studií brněnské univerzity. Sociální studia 7/2002, s. 15-27.

89
Judith Butler k tomu optimisticky tvrdí, že naším chováním můžeme být vůči normám i podvratní a v budoucnu by bylo správné, abychom za to nebyli tolik trestáni jako doposud. Je to vize svobodnější společnosti, žádné nové totality

Narážím zde především na knihu Globální sexuální revoluce: Ztráta svobody ve jménu svobody, jež vyšla německy 2012, slovensky 2013 a česky 2014. Polemika s Gabriele Kuby je téměř zbytečná. Jen výběrovému rozboru jejích omylů, neznalostí, nepochopení, manipulací i čistých lží věnovala energii např. Oľga Pietruchová (tehdejší ředitelka Odboru rodové rovnosti a rovnosti příležitostí při Ministerstvu práce, sociálních věcí a rodiny Slovenské republiky) zde https://blog.sme.sk/pietruchova/spolocnost/od-harryho-pottera-ku-gender-ideologii (6. 10. 2013) a zde https://blog.sme.sk/pietruchova/spolocnost/odpoved-na-otvoreny-list-gabriele-kuby (20. 10. 2013). Gabriele Kuby skutečně není tím dítětem, které volá „císař je nahý“, ale dítětem, které volá „pod mou postelí je bubák“ a bohužel se nedá přesvědčit, že bubáci neexistují a jsou pouze výplodem její fantazie. K posouzení serióznosti této autorky stačí to, že se prezentuje jako socioložka, ačkoli nikdy nepublikovala v žádném seriózním periodiku a její hlavní publikační platformou je časopis extrémní pravice (představovaný v Německu stranou NPD) Junge Freiheit. Celá její agenda je pouze výrazem katolického fanatismu, jež jí umožňuje nejenom dezinterpretovat autory a autorky, jimž intelektuálně nedostačuje, ale zřejmě si i vnitřně omlouvat vyrábění faktických lží v zájmu „vyššího dobra“. Pakliže existuje peklo, Gabriele Kuby se do něj po smrti podívá. Podobně nechutným manipulátorem v anglofonním světě je např. Matt Walsh, viz 70minutové video https://www.youtube.com/watch?v=6jJty8Dcmuk

90
Není pravda, že po tranzici z mužů na ženy jsou transženy výrazně nebezpečné a dopouštějí se znásilnění na ženách. Tento „vzorec mužské kriminality“ není studiemi potvrzený

https://committees.parliament.uk/writtenevidence/18973/pdf/ Abychom byli féroví, starší větší studie tvrdí, že ne, novější menší, že ano; problém je přitom s tzv. trans self ID, tedy lidmi, co provedli změnu genderové identity pouze čestným prohlášením a změnou dokladů. https://www.openlynews.com/i/?id=21757767-4909-4844-922f-41903ff042f8 (červen 2022) Nejdéle a na největším vzorku obyvatel to můžeme pozorovat v Argentině – lidí, co tuto změnu provedlo tímto způsobem je za deset let přes 12 600, a policejní statistiky nenaznačují žádné zvýšení zločinnosti prováděné trans ženami; jedná se prakticky o ojedinělé případy. Zneužití bylo zaznamenáno ale například u otce, který si pozměnil genderovou identitu, protože to chtěl u soudu využít jako trumf v opatrovnickém sporu o výchovu dcery.

90
Přechod z mužského na ženský gender a naopak je v Česku dosud podmíněný vyjádřením lékařů a daná osoba musela projít hormonální terapií. Jádrem sporu pak bylo, zda je nutné procházet sterilizací a kastrací

Ani v roce 2025 není uplně jasné, jak se u nás bude situace vyvíjet. Jen na doklad, co skutečně požadují transgender aktivisté a jak se k tomu staví odborná obec
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/transgender-pravo-kastrace-pohlavi-lide-ministerstvo-spravedlnosti-dvorak_2303301000_ank (březen 2023)
https://jsmetransparent.cz/proc-chceme-zrusit-povinne-katrace/
https://jsmetransparent.cz/povinne-sterilizace-a-hrazeni-operaci-cr-a-cela-evropa/
https://www.youtube.com/watch?v=gNrgNeM6gxA (Proč nechci operaci? Jak prožívají transgender ženy sex? Proč nemám ráda slovo transsexualita?)

91
Drtivá většina transgender lidí je také se svou proměnou spokojená a dlouhodobě litují asi jen 2 % z nich

https://www.gendergp.com/detransition-facts/ a metastudie 27 studií https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8099405/ Správné čísla jsou 0,9 %, z toho 3 % pro transmaskulinní osoby (ty, co se narodily jako dívky) a  0, 12 % transfemininní osoby (ty, co se narodily jako muži). https://jamanetwork.com/journals/jamasurgery/article-abstract/2813212 Vědci z baltimorské Univerzity Johnse Hopkinse prostudovali bezmála osm tisíc případů takových operací a zjistili, že v drtivé většině vedly k pozitivním zdravotním a psychickým následkům. Lítost z operace projevuje jen méně než jedno procento osob, které ji podstoupily. Je to mnohem méně než u jiných operací; téma lítosti po operaci pohlaví (tzv. „post-GAS regret“) bude nicméně nutné studovat i nadále, protože se může měnit s časem, který uplynul od operace.

91
Na téma takzvaných detranzicí (čili pokusu o vracení se zpět) se vede rozsáhlá odborná debata

Dalo by se uvést mnohem více zdrojů, pro základní orientaci jenom
https://plus.rozhlas.cz/jiri-prochazka-ma-verejnost-dostatek-informaci-o-tranzici-9005925 (červen 2023)
https://a2larm.cz/2023/12/lide-po-detranzici-si-zaslouzi-naší-ucast-transfobni-nazory-ale-musime-odmitnout/ (Jamie Rose, prosinec 2023)
Existuje diskusní fórum, kde se objevuje řada autentických příběhů, ale většina vůbec není tak drastických, jak se snaží líčit morální panikáři – https://www.reddit.com/r/detrans/
https://www.therainbowtimesmass.com/transgender-detransition-due-to-family-pressures-more/ - Základním problém většinou bývá tlak rodiny; detailnější rozvedení důvodů zde https://www.psychologytoday.com/us/blog/talking-apes/202111/why-some-transpersons-decide-detransition

91
Děti i ve velice raném věku jasně vědí, kým se cítí, přestože je zcela přirozené, že všechny děti někdy v rozmezí druhého a třetího roku intenzivně řeší, jestli jsou kluci a holky a co k tomuto stavu náleží
92
Samotná Cass Review byla už dostatečně zkritizovaná za svou nejasnou metodologii a terminologii, a hlavně zbývá otázka – kde jsou ty statisíce nebo miliony zmrzačených lidí?

https://www.heroine.cz/moje-telo/cass-review-rozhovor-trans-deti-tranzice-transgenderhttps://www.heroine.cz/spolecnost/dohlizi-britske-zdravotnictvi-na-mrzaceni-deti-na-vybusnou-zpravu-pediatricky-jsme-se-podivali-zblizka; zahraniční zdroje
https://transactual.org.uk/advocacy/critiques-of-the-cass-review/ 14 zdrojů
https://law.yale.edu/sites/default/files/documents/integrity-project_cass-response.pdf - 39 stran od 9 autorů a autorek
https://transactual.org.uk/blog/2024/04/11/press-release-the-cass-review-is-bad-science-and-should-not-be-taken-seriously-by-policymakers/https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/26895269.2024.2328249
Doufejme, že tyto rozsáhlé rozbory ukazují, že Cass Report není žádným odhalením skandálních praktik, ale v zásadě špatnou vědou a něčím, čím by se neměla řídit politická reprezentace. V genderově afirmativní péči můžou být nedostatky a muže docházet k různým typům omylů nebo nevyhovujícím praktikám, ale nic z toho nezavdává důvod mluvit o tom, že celý proces navždy zastavíme.

93
Radim Uzel: „Jakmile se do biologie začne míchat politika, soudím, že je to vždy špatně, mělo by to být tak, že černé — černé, bílé — bílé. Vždy si někdo přihřívá polívčičku na úkor všelijakých kvazi senzací.“

Dále v odpovědi následuje lživá pasáž se Spejblem a Hurvínkem rozebíraná v páté kapitole (v prvním svazku). Ukazuje se tím, že Uzel se nejenom nechával unášet konspiračními a dezinformačními proudy, ale sám do nich přispíval vlastními čůrky.

95
Budou lidé najednou jen tak z plezíru masově podstupovat sterilizace, aby se nemohli rozmnožovat a zachránili tím planetu, jak líčí třeba nechtěně směšný antiutopický román Neviditelní (2021) od „spisovatele“ Vlastimila Vondrušky?

Vlastimil Vondruška neváhal poskytnout na toto téma i rozhovor, v němž u každé odpovědi dosvědčuje svou dezorientovanost a působí spíše jako obecní blázen, kterému škodí číst si novinové titulky, z nichž vyrábí své fantasmagorie a podsouvá je přitom jiným: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/historik-spisovatel-vlastimil-vondruska-kniha-george-orwell.A211126_171903_literatura_misl (21. 11. 2021)

96
Iva Baslarová, Jitka Cirklová a Giuseppe Maiello ve své sociologické práci připomínají

Mother and Father? Ideas and Possibilities of Starting a Family by Transgender and Nonbinary People in the Czech Republic. Iva Baslarová, Jitka Círklová & Giuseppe Maiello. 19. července 2022. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-05367-2_13

96
Trans lidé jsou po celém světě stále nucení k operacím, jež jim zdravotně ubližují, jejich manželství musí být povinně rozváděna, ztrácejí kontakt s dětmi – a to vše pod lékařským nátlakem. Jsou vystavení absurdní byrokratické šikaně

Mluvčí statistického úřadu při posledním sčítání lidu prohlásila: „Pohlaví je možné vyplnit pouze žena nebo muž. Když jsem se na to ptala demografů, tak oni říkají: ‚My nepotřebujeme v tomto ohledu zjišťovat, jak se kdo cítí. My pouze zjišťujeme to, zda je konkrétní osoba schopná porodit dítě.‘ Prostě uvedete to, co máte napsané ve svém identifikačním dokladu – muž, nebo žena.“ https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/scitani-lidu-jolana-voldanova-pohlavi-jediove-nabozenstvi.A210326_152702_domaci_vov (Voldánová: Ve sčítání pište biologické pohlaví. Hlaste se klidně i k Jediům. 27. 3. 2021) Toto vyjádření je odporné, redukující lidi na chodící dělohy. Ale je i nesmyslné. To, že má člověk nějaký orgán, ještě nezaručuje, že „je schopný porodit dítě“. Ostatně i ženy po gynekologické operaci/po klimakteriu tedy mají zaškrtnout „muž“? A naopak transženy po úřední změně pohlaví mají najednou schopnost porodit dítě? Výpověď jednoho transčlověka k tématu (pro publikaci si přál zachovat anonymitu): „Vezmu-li to osobně, dojdu k následujícímu: nebýt toho pitomého covidu, měla bych v tuto dobu mezi nohama vaginu a v občanském průkazu F. Říkalo by to státu něco o mých schopnostech rodit? Mezi nohama mám tedy varlata a penis, dávno nefunkční vlivem hormonální terapie. Košíčky 85 B, rozšířené pánevní dno a v občance M. A přesně to taky budu muset vyplnit do toho slavného sčítání. SRS je obecně velmi invazivní operace, před níž podepisujete, že se může výrazně negativně projevit na kvalitě sexuálního života, resp. na zdraví obecně. A stejně tak je v případě rekonstrukce genitálií zásadní, který orgán se zrovna rekonstruuje. Kdo do toho jen trochu vidí, chápe, proč se do toho lidem dvakrát nechce. A zejména v případě transmužů. Podle české legislativy ovšem muž s plnovousem, kouty, svaly a vůbec, tento muž, má-li vaginu, resp. dělohu, je označený jako žena. To, že jeho sociální realita je zcela jiná, je tak mile absurdní, až se z toho člověku chce brečet. A ačkoli tento člověk má orgány, které mají lidé, kteří ‚jsou schopni porodit dítě‘, těžko dítě, opět zásadním vlivem HRT, porodí. Jenomže! Česká legislativa to opět celé překrucuje. Úřední změnu pohlaví totiž podmiňuje pouze sterilizací, nikoli rekonstrukcí genitálií. Co to znamená? Jednoduše to, že pokud mně budou odňata varlata, zůstane mi penis – ovšem rázem budu pro ČSÚ žena. Ačkoli o ‚schopnosti porodit dítě‘ si samozřejmě budu moci nechat jenom zdát.“

97
Existují či existovala diskusí fóra zaměřená na to, aby se transgender lidem cíleně ubližovalo různými metodami kyberšikany, která většinou překračuje hranice virtuálního prostoru a zasahuje hluboko do osobního a pracovního života

Existovalo (už jde použít minulý čas) diskusní fórum Kiwi Farms. Jeho návštěvníci se zaměřovali na harassment trans lidí a dalších minorit. Je potvrzené, že dohnali několik lidí k sebevraždě. Mezi jejich metody patřily věci jako doxxing (zveřejňování všech možných osobních údajů), kontaktování okolí daného člověka s cílem ho zdiskreditovat u známých, v práci, všude a swatting (falešná oznámení s cílem poslat k němu ozbrojené složky). https://www.nbcnews.com/tech/teh-news/cloudflare-provided-security-services-kiwi-farms-blocks-website-rcna46219

97
Transgender lidé se také čtyřnásobně častěji než zbytek populace stávají oběťmi vražd a znásilnění
97
„Neutrální pohlaví“ zavádí stále více zemí na doporučení lékařských i jiných autorit, věda to rozhodně nezavrhla

https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_recognition_of_non-binary_gender Heslo popisuje 22 zemí, které různým způsobem uznávají „nonbinary“, „third gender“ či „genderqueer“, v identifikačních průkazech mnohdy jako možnost M (male), F (female) a X.

97
Cílem daného lékařského manuálu o inkluzivním jazyce z roku 2016, který ale v Británii nevstoupil v závaznou platnost (nemůže být vynucován a je čistě na jednotlivcích zdravotnického personálu, zda se jím budou řídit), bylo nemluvit o těhotných trans osobách jako o maminkách („expecting mothers“), ale neutrálně

Has the government banned the term 'pregnant woman'? https://fullfact.org/law/pregnant-people/ (20. 11. 2017); inkriminovaný čtrnáctistránkový manuál zde: https://archive.org/details/2016BritishMedicalAssociationBMAGuideToEffectiveCommunication2016

98
Vladimír Franta ze Sputniku (...) slepě slouží propagandě ruského státu

Na počátku psaní této kapitoly ještě nebyla válka, nyní ale lze s plnou vážností napsat, že Vladimír Franta by měl být doživotně ostrakizován, a to nejenom za tento jeden rozhovor, ale mnoholeté vlastizrádné slouhovství režimu, který se vůči naší zemi chová otevřeně nepřátelsky. https://www.respekt.cz/tydenik/2019/49/franta-zlato-a-propaganda

98
Jaká ironie osudu

Věřím tomu, že se ozvou lidé, kteří budou tvrdit, že i mě čeká osud, že někdo napíše podobnou knihu o mé bigotnosti, až nebudu stíhat nové trendy. Na to odpovídám jednoduše, že těžko. Tato kniha se snaží o co největší porozumění, je otevřená společenským změnám a není v ní touha vymezovat menšinám, co mají dělat stranou společnosti nebo jak se mají menšiny chovat vůči většině. Vždy mi jde hlavně o inkluzi. Také je ve mně nulová touha trvat si na určitých termínech a přístupech nadosmrti. Nebojuju za staré slovníky a po celý život se snažím vyvíjet, případně nevstupovat se silnými názory do neprobádaných končin. Svoje texty běžně reviduji a necítím nebezpečí ustrnutí. (Například v této kapitole používám výraz intersex a novější přesnější, ale méně zavedený termín je DSD; stejně tak v této kapitole málo zdůrazňuji, že existují genderfluidní lidé, protože nechci tříštit pozornost a věnuju se větším skupinám.) Jestliže někdy cítím, že k novým trendům nemám co říct, snažím se prostě nevyjadřovat. A konečně, nemyslím si, že se vidění a popis světa za dvacet třicet let posune nějak výrazně od toho, jak píšu dnes. V podstatě jen následuji myšlení, jež už dvacet třicet let trvá a moc se nemění. Myšlenková revoluce se odehrála už dávno a další jen tak nepřijde.

99
Odvedl pozornost od vlastních problémů a kauz, stejně jako když použil slovo „kunda“ u Pussy Riot

Spočítat kauzy Miloše Zemana (i pouze v prezidentském a ne premiérském období) je téměř nemožné. Je dobré všímat si, jak závažné problémy (týkající se obvykle bezpečnostní politiky a obchodních zájmů svých příznivců a nohsledů) vždy zakrýval rétorickými výstřelky, které se týkaly něčeho jiného. Zde 45 bodů pro ty, co zapomněli: https://www.respekt.cz/tydenik/2023/1/zemanuv-masakr-motorovou-pilou. V audioverzi pouhý výčet zabere 30 minut.

99
Máme nyní tři možnosti, čím chceme být: 1) buď nesebejistí, agresivní a popletení transfobové

Zaznívá, že ti, co jsou označeni za transfoby, jsou jenom „gender critical“ a jde jim o to, aby nedocházelo k „nezvratným poškozením“ u mladých lidí. To zní sice hezky, ale bohužel je to obvykle tak, že tito „gender critical“ lidé nemají prakticky žádné přátele mezi trans lidmi, nemluví s nimi a doopravdy se o ně nezajímají, jsou jim odporní, bojí se jich a líčí je buď jako agresivní monstra, nebo „zmanipulované ovce“. Naprostá většina „genderových kritiků“ jednoduše trpí fobií, aktivně šíří strach, nejsou ve skutečnosti empatičtí, sami podléhají mnoha dezinformacím a konspiracím a nejde jim o nápravu nespravedlností, ale spíš vymazání transgender lidí z veřejného prostoru. Mluvit o trans lidech se má podle transfobů jen v souvislosti s riziky, „omyly“, „poškozeními“, útoky na cis ženy, ale ne jako právoplatných členech společnosti. Z oněch tří nabízených možností je správná pouze ta poslední, která v sobě zahrnuje i opravdovou racionální kritičnost a umožňuje nám nezpůsobovat poškození žádným způsobem, ani fyzickým, ani vyvoláváním nenávisti. Označit někoho za transfobního nebo TERF se zdá být pouhou nálepkou nebo nadávkou. Ale stačí sledovat jednoduchou věc – kolik času a soucitu věnují popisu těžké situace trans osob, a kolik věnují času tomu, čím by měli být hrozbou, a kolik času věnují tomu, že většina lidí, co se deklarují jako trans, podle nich trans ani nejsou. Vede je upřímný zájem o děti a dospívající, berou v potaz, co zaznívá z trans komunity a od terapeutů, kteří se problematice věnují, nebo si vybírají primárně negativní a alarmující případy a čtou i různé statistiky co nejnegativnějším způsobem? Z poslechu lidí, kteří jsou podle mě TERF, je velice patrné, jak sami prohrávají souboj se svým „vnitřním fašistou“, oním hlasem, který nutí ostatní být co nejnormálnější. Možné dobré úmysly mnohých TERF lidí se velice často lámou k tomu, že se stávají spojenci regulérních politických fašistů a autoritářů a tuto hrozbu sami u sebe nekriticky nevidí nebo bagatelizují.

99
Zdánlivě tolerantní liberálové, kteří ale existenciální situaci trans lidí nechápou a neustále omylem říkají různé mýty

V této pozici bývají různí komici jako Ricky Gervais nebo David Chapelle – skvělou odpověď proč jsou jejich vtipy málo vtipné, nechápavé a co jim vlastně chybí, popsala youtuberka ContraPoints. Problémem není nekorektnost, ve smyslu odvážnosti a nepohodlnosti, ale naopak přízemnost a pohodlnost. Ona chybějící ingredience, jež dává humoru hloubku a tu správnou existenciální bolavost, je vetknuta do samotného názvu videoeseje – Darkness/Temnota. https://www.youtube.com/watch?v=qtj7LDYaufM Jinou reflexi představuje např. tento text: https://www.them.us/story/dave-chappelle-ricky-gervais-transphobic-comedy-netflix (19. 7. 2022)
Vedle mýtů, jež jsou obecné, existují i cílené konkrétní dezinformace; jen pro představu tři z nich
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10227146579823593&set=a.1556771472450
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10223766409293623&set=a.1127299308095
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-internet-komentar-muz-ktery-vyhral-miss-cim-mene-vime-tim-vice-jsme-pohorseni-219612 – o rychlosti šíření dezinformačních zpráv

99
Transgender lidé nechtějí nikoho podvádět, nejsou mentálně nemocní, nejsou hrozbou pro společnost

25. Není se kam vracet, svět nebyl nikdy v pořádku

25. Není se kam vracet, svět nebyl nikdy v pořádku
262
Těmto mužům podle nich někdo bere svobodu a upírá zásluhy na jejím vybojování v roce 1989 a následném budování demokracie a kapitalismu v 90. letech

Z mužů, kteří si hrají na oběti, vyniká letitou kontinuitou moderátor Jan Kraus ve svém pořadu Uvolněte se, prosím, ale spousta exemplářů tohoto nesmyslného pozérství se rojí v médiích téměř denně – režiséři Jiří Strach či Igor Chaun, herec Marek Vašut, zpěváci Daniel Landa a Ondřej Hejma, bavič František Ringo Čech, herní vývojář Daniel Vávra, sociolog Petr Hampl, publicisté jako Ondřej Neff, Martin Schmarz, Petr Žantovský nebo Alexandr Tomský, spisovatel Vlastimil Vondruška, kněz Dominik Duka, lékaři Lukáš Pollert či Jan Hnízdil, pivovarník Stanislav Bernard, senátoři Jiří Hraba či Jiří Čunek, poslanci Patrik Nacher či Marek Benda, výtvarníci David Černý, Jiří Černický a další a další . (Výčtem jmen mi nejde škatulkovat lidi jednoduše na dobré a špatné, spíše popisuji, že s některými osobami se pojí jisté postoje a ideje. Oni vnášejí do veřejného prostoru určitou náladu a postoje a etablují je; v soukromí se mohou chovat i jinak a být třeba nuancovanějšími osobami.)
https://www.radiouniversum.cz/vasut-marek-2d-v-druhe-polovine-osmdesatych-let-jsme-meli-vice-osobni-svobody-nez-dnes/ (17. 11. 2022) Když se potká Marek Vašut, Martina Kociánová, zmiňuje se pořad Jana Krause, cituje se George Orwell a hamletovské „vymknuta z kloubů, doba šílí“, vesmír imploduje. Skupiny těchto mužů se běžně scházejí v relaci Nejlepší podcast na VOXTV (https://www.voxtv.cz/show/nejlepsi-podcast); bývají členy Spolku heterosexuálního bílého muže (https://www.normalman.cz/kdo) či se setkávají na zámku v Příčovech (https://www.vlasteneckesetkani.cz/).

262
Je zvláštní pozorovat lidi, kteří absolvují mediální tour s tím, že jim nová doba ubližuje, oni jsou umlčováni a putují s tímto stýskáním z jedné mainstreamové štace do další, až se propracují do obskurních kanálů hlásajících „kupředu do minulosti“

Zde popisuji třeba cestu bývalého profesora UMPRUM, Jiřího Černického – Jen namátkou https://www.youtube.com/watch?v=MeF8Yay402k
https://www.youtube.com/watch?v=qtd2o-aEsOQ
https://www.youtube.com/watch?v=V0SmrkV26i8
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1003050934187030
https://www.youtube.com/watch?v=9-JSZwqw9wA
Z obrovského množství textů a vystoupení, které bylo poskytnuto Černickému, je fascinující, že nikdo nenechal promluvit studenty a studentky, až na tuto výjimku
https://denikalarm.cz/2023/07/ze-je-nekdo-dobry-umelec-neznamena-ze-bude-taky-dobry-pedagog-rikaji-studentky-jiriho-cernickeho/

263
Jsem hollywoodský režisér, co touží získat Oscara, mám hluchého zvukaře, slepého kameramana, armádní muženu, šviháka Asiata, a šeptají mi do ouška: ´Ještě obsaď tři bílé tlusťochy, co týrají barevné, teplého producenta, lesbickou kostymérku, která k nominaci nalíčí invalidního černouška.´

Baumaxa tu, ať už s jakýmkoli záměrem, opakuje snůšku nesmyslů, které se vážou k oscarovým kvótám. Vyvrácení základních omylů zde: https://video.aktualne.cz/dvtv/fila-oscar-jen-pro-filmy-s-mensinami-chteji-hlavne-zvysit-sl/r~03ff868cf46811eaa6f6ac1f6b220ee8/ (11. 9. 2020). Konkrétní znění velmi benevolentních pravidel zde: https://www.fandimefilmu.cz/clanek/24458-oscar-zavadi-povinne-kvoty-pro-ucast-minorit-na-vzniku-ocenenych-filmu (9. 9. 2020), debata více novinářů k tématu zde: https://www.irozhlas.cz/kultura/film/oscar-kvoty-bily-muz-usa_2112291915_pj (29. 12. 2021)

0
„Píseň“ přitom není výrazem rebelie, ale líného zpáprdovatění, a to na všech úrovních, nejen myšlenkové

K písni měl potřebu vyjádřit se například redaktor magazínu Reportér, Tomáš Poláček: https://reportermagazin.cz/a/pSXhk/proc-odchazim-do-globusu (30. 12. 2021)
„Baumaxa v písni někdy hovoří podle všeho sám o sobě, jindy se vžívá do jiných. Návštěvníci koncertů se smějí dokonce i ve chvílích, kdy Baumaxa vydechne absurdní refrén: ´Půjdu do Globusu, tam je svět ještě v pořádku. Anebo do Déemka – zde nakupuji, zde jsem člověkem...´ Většina prvoposluchačů až do té chvíle předpokládala, že se vypravěč proti agresivnímu progresivismu refrénem vymezí, on ale unaveně odchází do míst, na kterých se ještě jakžtakž vyzná; kde je vše při starém. Do míst, kde jsme si rovni. Nevedeme tam kulturní ani politické války, za nic nedemonstrujeme, těšíme se na slevy – občas můžeš pořád ještě sehnat sedmičku slušného vína pod kilo! Nelze předpokládat, že by si zrovna Baumaxovi posluchači libovali v návštěvách samoobsluhy, ale někteří z nich, například Taclík nebo já, si doma po koncertě uvědomili, že je ten refrén zasáhl. (…) Zaráží nás dnešní společenská atmosféra, něco se nám nelíbí, něčemu nerozumíme, z něčeho býváme smutní – příliš s tím ale nebojujeme. (…) Těžko snáším nenávistnou náladu, kterou ventilují mnozí zkušení lidé na vrcholu sil vůči svým názorovým oponentům. Hrotí atmosféru, jenomže já už chci klid, vyštěkal jsem se ve dvaceti.“
– Je to jistě velmi odlišné chápání od toho, co popisuji v hlavním textu. S Tomášem Poláčkem nás přitom nedělí generační příkop, je o pouhého dva a půl roku starší než já. Nemyslím si ani, že přibývající léta vás musí činit konzervativnějším. Naopak jsem obklopený lidmi, kteří jsou s vyšším věkem radikálnější a uvědomují si, že v minulosti byli spíš povrchní, a to i ve své revoltě. (Pankáčem opravdu nejste jen kvůli účesu a pití piva.) Na Poláčkově textu je nejvíc zarážející, jak ignoruje agresivitu a buranství Baumaxova textu a agresivní a buranské reakce, jež vyvolává u publika, co se jím cítí osloveno, a za agresivní označuje požadavek na to, aby lidé byli tolerantnější. (Pakliže chce Poláček tvrdit něco jiného, není jasné, co chce říct.) Jako by se všichni znevýhodnění měli ustavičně úslužně doprošovat, aby se s nimi jednalo slušně a rovnoprávně. Nesouhlasím s Poláčkem ani v tom, že ti, co se odmítají učit novým věcem, jsou na vrcholu sil, neboť právě jejich neochota a neschopnost se učit prozrazuje, že jim síly ubývají. Proto onu energii, kterou věnují svým reakcím, označuji za slabošskou.

264
Anna Urbanová v úvodníku Heroine.cz říká

(vyhazuji tuto pasáž) Česká společnost se za ty tři roky (od založení Heroine.cz) změnila výrazně. Iniciativy jako #PromluvilyJsme a kauza Dominika Feriho zviditelnily problematiku sexuálního násilí široké veřejnosti. Feministická témata pomalu, ale jistě pronikají do mainstreamu. Na Slovensku je prezidentkou žena, kterou mnoho Čechů a Češek vnímá jako inspiraci i pro naši politiku. V parlamentních volbách uspěl rekordní počet žen. Víc než kdy dřív se přiblížila možnost prosadit zákon o manželství stejnopohlavních párů. Stejně tak ale vzniká druh protitlaku, který můžeme popsat jako touhu po ´starých pořádcích´. (…) Tato predikce nebyla příliš přesná, ukázalo se naopak, že vláda, jež vznikla v roce 2021 a byla složena z menších pravicových, konzervativněji založených stran (ODS, KDU-ČSL, STAN, TOP 09), v tomto šla proti přání většiny veřejnosti.

264
Obávané nástroje aktivistů jako diskuse nebo kritika ještě nepřinesly (v Česku) žádnou nespravedlivě odsouzenou oběť
264
Přesto je to právě tahle falešná realita, na jejímž poli jsme nuceni se pohybovat

Od roku 2022, kdy byly tyto řádky napsány, se změnilo jen to, že Dominik Feri je ve vězení. Nevinné oběti cancel culture a MeToo nikde, naopak záměrně nekorektní média napomohla několika lidem do Senátu či Europarlamentu.

265
Na sítích se potkáváme s větší růzností názorů, bubliny se tedy zviditelňují

https://a2larm.cz/2023/05/tiktok-je-hlavne-interaktivni-televize-efekt-socialnich-bublin-na-sitich-se-precenuje-rika-marie-hermanova/ (16. 05. 2023) Digitální antropoložka a expertka na sociální sítě Marie Heřmanová říká nepříjemnou pravdu: „Se sociálními bublinami je to složitější. Tento koncept z roku 2012 původně popisoval to, co se děje třeba při vyhledávání na Googlu, který nám nabízí věci, o nichž si myslí, že jsou pro nás relevantní. Efekt bublin v oblasti sociálních sítí vůbec není tak velký, jak jsme si dlouho mysleli. Toto ukazuje řada výzkumů z poslední doby.“

265
Jestli si onen „stárnoucí bílý heterosexuál“ myslí, že právě on je „utlačovaný a umlčovaný“, tak přichází na tento digitální večírek extrémně pozdě

Nesrine Malik pro Guardian napsala: „Kdykoli mluvím s lidmi, kteří se najednou obávají cancel culture, pokaždé si nejdřív pomyslím: ‚Kde jsi byl/a posledních deset let?‘ Byla jsem v online prostoru dost dlouho na to – a stejně jako mnoho ostatních jsem tu byla kritizovaná a obtěžovaná – abych věděla, že co někdo chápe jako nový vzorec virtuální cenzury ze strany morálních puristů, je v první řadě příběh o internetu, nikoli o ideologii nebo identitě. Pokud se kritici cancel culture bojí, že jsou názory, příspěvky a texty neustále hlídány rostoucí skupinou haterů, obávám se, že přichází na večírek extrémně pozdě. Nedokážu si vzpomenout na dobu, kdy jsem něco napsala nebo zveřejnila, aniž bych nepřemýšlela o tom, kolika nesprávnými způsoby to může být vyloženo a jestli se ubráním, když k tomu dojde. Už to ani není vědomý myšlenkový proces, je to instinkt.“ https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jul/13/cancel-culture-elites-power-social-media-age-online-mobs

265
Pro zdejší generaci, která byla v produktivním věku a zažila v 90. letech ostrý sociální vzestup, jde bezpochyby o výjimečné a pamětnicky hýčkané období

Následující dva odstavce reprodukují jednu z facebookových debat, kterou jsem na toto téma zaznamenal právě mezi příslušníky generace, co v 90. letech uspěla – někteří byli k sobě sebereflexivní, jiným stále unikalo, jak moc výjimečné podmínky jejich generace měla. Připadá mi důležité, že onen kritičtější pohled vyjadřují jenom generace mladší, ale sebeuvědomění prostupuje částečně i generací, jíž se to týká.

266
Nemuseli o prosazení se dlouho bojovat, po jejich mládí a nezatíženosti minulým režimem byla poptávka

Jistě je pravda, že mnohé ekonomicky výhodné pozice si udrželi nebo převzali lidí silně svázaní s minulým režimem – bývalí straníci, spolupracovníci StB a veksláci. Ti se ale většinou schovávali před médii a neurčovali svou rétorikou dobovou mentalitu 90. let. Tato podkapitola líčí pouze fascinující fenomén, že do kreativních a exekutivních funkcí se dostali lidé velmi mladí, kteří často ani neměli vysokou školu, opustili ji, nebo si ji jen formálně dodělali při zaměstnání. I toto způsobuje často problémy v komunikaci, kdy lidé, kteří nevyvíjeli námahu chápat složitější koncepty humanitních oborů, je dnes ignorantně označuje za „pseudovědu“, „umělou vědu“ nebo „nesmysly“, aniž by přitom sami rozuměli vědě a rozdílům mezi „vědami“ (sciences) a „studiemi“ (studies, humanities), nebo tušili, že hlavním nesmyslem je výraz „umělá věda“.

268
Spisovatelka a editorka Olga Stehlíková v únoru 2022 napsala na Facebook status o tom, jak probíhala jedna z hodin občanské nauky ve třídě, do níž chodila její tehdy patnáctiletá dcera

https://www.facebook.com/olina.stehlikova/posts/10226409635737749 – Marika Mlčková později tuto zkušenost přetavila do dotazníku, jenž rozeslala po středních školách v Česku. O její aktivitě a nelichotivých výsledcích průzkumu informoval týdeník Respekt 11. února 2023 (https://www.respekt.cz/tydenik/2023/7/v-kuchyni-to-nepotrebujes) a ještě rok později https://www.respekt.cz/v-pasti-pohlavi/tabu-kolem-menstruace-se-droli-jak-vypada-realna-spolecenska-zmena (18. 10. 2024)

269
Z nových výzkumů víme, že na Západě u žen mladších 30 let jsou o 30 % větší emancipované progresivní názory, zatímco u mužů pod 30 se přiklání ke konzervativnějším postojům

https://www.ft.com/content/29fd9b5c-2f35-41bf-9d4c-994db4e12998 - Rozdíly v Jižní Koreji jsou přes 50 %, v USA přes 35 %, v Německu a Británii kolem 20 %. Rozdíly se přitom rapidně zvýšily během posledních 6 let.
Text v češtině https://www.heroine.cz/spolecnost/proc-jsou-mladi-muzi-proti-feminismu-za-vsechno-nemuzou-andrew-tate-a-filip-turek a video v angličtině https://www.youtube.com/watch?v=54H8ppxnp8I

269
V generaci Z (narozených 1995–2010) je 16 % chlapců a mužů přesvědčeno, že feminismus napáchal více škody než užitku, zatímco u baby boomers (1946-64) je to překvapivě o 3 % méně

https://www.theguardian.com/news/2024/feb/01/gen-z-boys-and-men-more-likely-than-baby-boomers-to-believe-feminism-harmful-says-poll; https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-pod-carou-z-muzstvi-se-stal-politicky-nazor-v-generaci-z-roste-trhlina-245042 - Politoložka Rosie Campbell to vysvětluje tak, že mladí muži vidí u influencerek na sociálních sítích volání po feminismu, ženské solidaritě a emancipaci, ale zároveň si kvůli nezájmu, nezkušenosti či omezeným informačním zdrojům neuvědomují přetrvávající nerovnosti a diskriminaci, proti které ženy bojují. Mohou tak propadnout dojmu, že se tu na úkor mužů vytváří jakási ženská konspirace, a pak už na scénu snadno vplouvají nenávistní mužští influenceři typu Andrewa Tatea, kteří je v tomto názoru začnou dál utvrzovat (viz kapitolu 13).

270
V tomto bodu knihy už mi přijde zbytečné plýtvat energií a místem na to, kdo co dělá z hlubokého přesvědčení, z vypočítavosti, bludu nebo užitečné idiocie

Odkazuji jen na sadu textů https://wave.rozhlas.cz/ultrakonzervativni-miliardari-proti-rovnosti-a-za-destabilizaci-evropy-8523191,
https://denikn.cz/876373/hnuti-pro-zivot-a-pro-rodiny-nejsou-roztomili-krestane-ale-soucast-vetsi-site-jiz-tecou-i-ruske-penize-upozornuje-expert/,
https://denikn.cz/988195/infiltroval-se-do-mocneho-ultrakonzervativniho-spolku-rikaji-ze-cirkev-uz-prohrala-a-oni-musi-zabrat-jeji-misto/,
https://druhasmena.cz/clanky/valka-proti-genderu-patriarchat-ktery-vraci-uder-nebo-reakce-na-krizi-liberalni-demokracie,
https://druhasmena.cz/clanky/socialni-konzervatismus-a-podpora-tech-spravnych-rodin,
https://www.visegradsky-jezdec.cz/jen-dva-prsticky-tam-vstrcime/,
https://www.investigace.cz/anti-trans-hnuti-v-usa-vliv-v-cesku/,
https://www.visegradsky-jezdec.cz/pripad-bannon/ - „The Economist napsal, že Bannon (spolu s politickým analytikem Stephenem Millerem) vidí v Putinovi „kolegu nacionalistu a křižáka proti kosmopolitismu“. Uvedl, že Putin „stojí na straně tradičních institucí a snaží se to dělat formou nacionalismu“. „Bannon je také fanouškem Alexandra Dugina, ruského politického stratéga, s nímž se setkal v Římě v roce 2018. Dugina citoval při různých příležitostech a sám se označil za fanouška jeho knihy Čtvrtá politická teorie z roku 2009.“ „V roce 2018 Bannon založil nadaci s názvem The Movement, v níž se snažil sjednotit pravicově populistické strany po celé Evropě. Navštívil a jednal s mnoha prokremelskými stranami v Evropě, včetně rakouské FPÖ, britské UKIP, německé AfD, italské Lega Nord, maďarský Fidesz, španělský Vox, švýcarská SVP a francouzské Národní shromáždění

271
Jestli se nějaký heterosexuální muž cítí být moderní dobou „ohrožen“ a chystá se podle něj „kriminalizace pářících rituálů“, jak v jednom díle pořadu České televize, Máte slovo, tvrdil v roce 2021 zcela navážno jistý slizoun

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/221411030520033/ Sex se souhlasem, 25. 11. 2021; Nezapomenutelný titulek u člověka z lidu: „heterosexuální muž, který se cítí ohrožen“.

271
Jak popisuje statistik Hans Rosling ve slavné knize Faktomluva, s růstem životní úrovně se vždy a všude automaticky a přirozeně snižuje i růst populace

Hans Rosling, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling: Faktomluva (2018, Zoner Press). „Snižování růstu populace“ je jeden z nejméně chápaných pojmů a konspiračními pomatenci zaměňovaný za „snížení celkové populace“. Ačkoli jde jen o to, aby se lidem žilo na planetě lépe (respektive byla udržitelná životní úroveň), dezinformátoři a jejich oběti mluví o různých formách genocidy. Zatímco cílem „snižování růstu populace“ je zabránit nebo zmírnit migrační vlny do Evropy a USA, konspirátoři v tom naopak protismyslně vidí snahu o „vyhlazení bělochů“ a jejich „nahrazení jinými etniky“. Teorie tzv. velkého restartu je stupidní od kořenů a není na ní zrnko pravdy, na rozdíl od jiných konspiračních bludů, které do nesmyslnosti rozvíjejí aspoň něco částečného reálného.

272
Individualismus byl posilovaný desítky let předtím (...) shodne se na tom velmi široká vrstva lidí, dokonce i ti, kteří na to pak dovedou v jiných chvílích zapomenout a cítí se být na jiných stranách názorového pole. Tisíce stran o tom napsali sociologové Gilles Lipovesty (Éra prázdnoty, Soumrak povinnosti, Říše pomíjivosti, Paradoxní štěstí, Hyperkonzumní doba), Zygmunt Bauman (Tekutá modernita, Tekutá láska) a Ulrich Beck (Dálková láska) nebo romanopisec Michel Houellebecq (Elementární částice, Platforma, Podvolení, Serotonin, Zničit).

Zygmunt Bauman a Ulrich Beck jsou neradikálně levicoví, Michel Houellebecq spíš pravicově konzervativní a Gilles Lipovetsky z nich nejvíce neutrální a nejhůře zařaditelný.

272
V Scientific American objevilo shrnutí rozsáhlé studie, podle níž mezi všemi věkovými skupinami americké populace došlo za poslední dekádu ke snížení sexuálních aktivit
273
Sexuální revoluce rozhodně méně osvobodila ženy než muže. Spíše než větší svobodu ve vztazích a prožívání rozkoše přinesla větší rozšířenost pornografie, u níž masturbujeme v osamocení

Na toto téma ze zklamání sexuální revoluce vznikla řada uměleckých děl – nejznámějšími budou asi Poslední tango v Paříži (1972) od Bernarda Bertolucciho, Velká žranice (1973) od Marka Ferreriho a Saló aneb 120 dnů Sodomy (1975) od Pietra Paola Pasoliniho. Proměnu a „pornografizaci“ společnosti zachycuje třeba film Boogie Nights (1997) od Paula Thomase Andersona.

273
Je absolutní nesmysl, že žijeme v přílišném přepychu. To je lživá a bludná mantra zajištěných starších lidí, co nechtějí vidět, že mladší generace se má hůře než oni
273
Sociální nůžky se rozevírají. Ti na vrcholu evolučního žebříčku se mají lépe a lépe, mezitím ale střední třída prochází erozí a stále více lidí je na hranici chudoby nebo pod ní

https://www.mesec.cz/clanky/v-cesku-roste-pocet-lidi-ohrozenych-prijmovou-chudobou/ (12. 3. 2020) Počet domácností s příjmem pod hranicí chudoby vzrostl z 9 % koncem roku 2021 na momentálních 16 %. Nejvíce ohroženi jsou samostatně žijící senioři, samoživitelé a samoživitelky. Vyplývá to z exkluzivních dat projektu Život k nezaplacení, na němž spolupracují Český rozhlas a PAQ Research. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/prijmova-chudoba-v-cesku_2205160500_ank (16. 5. 2022)

273
Střední a starší generace by měla přestat s citovým vydíráním, „jak se mají děti v Africe“

Hans Rosling ve Faktomluvě rozlišuje čtyři úrovně bohatství chudoby, přičemž v západním světě se úroveň 2 považuje za chudobu, zatímco v zemích, kde panuje převážně úroveň 3 a 4, je úroveň 2 vysněným statusem.

274
Pomůžou nám knihy sociologů jako jsou Daniel Prokop (Slepé skvrny, 2019), Pavel Pospěch (Neznámá společnost: Pohledy na současné Česko, 2021) nebo Martin Buchtík (Různá vyprávění o jedné společnosti, 2023)
275
Výzkumnice Eva Svatoňová popisuje na základě rozhovorů s lidmi, co se bojí tzv. genderové ideologie, rozbití tradičních rodin či přeoperovávání dětí na jiné pohlaví, že bojují především s chudobou a jejich nejistoty ohledně světa pramení z ekonomických podmínek
275
V tomto světě větších sociálních jistot se budou lidé milovat a rozmnožovat raději, byť zvýšení nebude zásadní

https://blog.lexicanium.top/p/proc-evropane-vymiraji; Obří rozbor mnoha faktorů, jež mají vliv na porodnost od anonymizovaného autora konzervativního smýšlení; nicméně zajímavé

275
Přestaňme se bavit o sexu čistě jako o zábavě i o sexu jako povinnosti k výrobě daňových poplatníků

Všimněme si také, že zvyšování porodnosti se navíc vždy má týkat hlavně těch „správně bílých lidí“, nikoli obyvatel Afriky a Asie. V celém tomto volání po zvyšování porodnosti obvykle není nic jiného než starý dobrý rasismus. Přitom globální zvyšování životní úrovně vede k tomu, že růst populace bude klesat i v Africe a Asii a navíc zajistí menší migrační vlny do Evropy, USA, Kanady, Austrálie či Nového Zélandu.

276
Měli bychom redukovat na minimum ekologicky nevýhodnou průmyslovou živočišnou výrobu – což může mít řadu cest a jedinou možnou určitě není přechod čistě na veganství

Stručně v bodech: a) podněcovat lidi ke střídavému způsobu stravování (flexateriánství), b) podporovat výrobu veganských verzí masa, případně laboratorně pěstovaného masa (momentálně existují silná omezení https://www.osel.cz/10940-ekologicke-supermaso-pripravene-bunecnym-zemedelstvim.html) či mléčných bílkovin produkovaných bakteriální fermentací, c) pěstovat konzumovatelný hmyz a d) navracet se tam, kde to jde, k původním formám farmaření a zároveň rozvíjet vertikální zemědělství ve sklenících i na výškových budovách. Spisovatel Michael Pollan ve své slavné knize Dilema všežravce (orig. 2006, česky 2013) mluví o organické symbióze mezi polem, loukou, lesem a vodními zdroji, kdy ekologicky výhodnější jsou menší různorodé plochy vedle sebe (a živící sebe navzájem) než pouhé širé lány (které vyčerpávají půdu). Publikaci neuvádím proto, že by byla ve všech ohledech vědecky nezpochybnitelná, beru ji ale jako podnětnou.

276
Chceme, aby lidé chtěli děti, párovali se a vařili si, ale to se nesmí obávat budoucnosti

https://twitter.com/TomKopen3/status/1638124784847319042 Meziroční pokles o 12000 dětí = největší pokles od roku 1994. Stát díky tomu ušetří ročně 1,5 miliardy na mateřské a rodičovském příspěvku. Později se úspory překlopí i do škol.

278
Naším snem i naší seberealizací by přitom měl být vnitřní rozvoj, schopnost vést dobré vztahy s ostatními a nezanechávat po sobě psychickou a ekologickou spoušť.

Něco o tom napovídají rozhovory se zástupkyněmi mladší generace jako jsou herečka Alžběta Malá https://www.stream.cz/dvtv-interview/zijeme-jinou-dobu-nez-generace-pred-nami-precitlivelost-se-snazime-brat-pozitivne-nechceme-vyhoret-65037372 nebo zpěvačka Pam Rabbit https://www.youtube.com/watch?v=ECN77-Ere_g (Generace Z nevidí důvod proč makat, byt si nekoupí, hledáme spíš balanc, říká vítězka ceny Anděl)

279
Velké množství feministických debat je silně sebekritických a téměř každá větší kniha reviduje, co již bylo řečeno a uděláno

Susan Faludi (Backlash: The Undeclared War Against American Women), Roxanne Gay (Bad Feminist), již citované Elisabeth Badinter (Tudy cesta nevede) či Camille Paglia (Svobodné ženy, svobodní muži), byť zrovna Paglia je převážně přijímaná jako neproduktivní kritička, z níž si nelze vzít nic jiného než „nebuďte slabé a nestěžujte si“. Paglia se obecně vyjadřuje jako privilegovaný snob, kterému uniká, že většina nerovností je systémová (viz kapitoly 9, 10, 11, 12) a nejde je odstranit na úrovni individuální vzpoury. Jako by přitom nebylo nejodvážnější mluvit právě o systémových strukturálních problémech a konečně odhlédnout od perspektivy jednotlivců. Publikací, které kritizují feminismus zevnitř (píšící se stále hlásí k feminismu), nebo vnějšku či „zboku“ (píšící se k feminismu již nehlásí), je obrovské množství. S některými námitkami je třeba se poctivě vyrovnávat, mnohdy jde ale spíš o publikace napsané někým, kdo feminismu nikdy příliš neporozuměl a jeho nynější distance není podmíněná předchozím vhledem. Typickým příkladem bude třeba Cassie Ray a její dokumentární film Red Pill (2016), v němž líčí své zklamání z feminismu, aniž by kdy pochopila jeho základy. Kdyby místo točení zavádějícího snímku raději další dva tři roky studovala, nejspíš by našla odpověď na většinu svých otázek. Poctivé studium v soukromí však není tak efektní jako prezentovat nahodile sesbírané výkřiky vytrhané z kontextu.

279
V bezedné propasti mediálního vesmíru, v době mezivládí se rozkládají staré formy, hroutí se řád starého, svět se rozpíjí a rozmlžuje. Přesně odtud také vychází Baumanův nejslavnější pojem či metafora „tekutá modernita“

Přiznaně zde využívám formulací z Baumanova nekrologu, který napsal novinář a filosof Petr Fischer, s jeho svolením. (https://vltava.rozhlas.cz/trojuhelnik-zygmunta-baumana-5011173, (18. 1. 2017)

280
Je to horizont světa, který se nepromění v dystopii, ale ponese některé rysy uskutečněné utopie

O utopiích a dystopiích píšu další knihu a jsem si plně vědom problematičnosti utopických vizí – ty nesmí být statické, ale musí být dynamické, sebekritické a uvědomovat si, že utopie je pouhý horizont, jehož nelze nikdy dosáhnout, protože pohybem vpřed se vytváří horizont nový.

281
Tomuto odhadu odpovídají i některé statistiky, byť přesně zjistit to nelze

https://www.pewresearch.org/social-trends/2021/10/05/rising-share-of-u-s-adults-are-living-without-a-spouse-or-partner/ V USA v roce 2019 bylo 53 % lidí mezi 25-54 lety v manželství. (Tento údaj historicky stále klesá, v roce 1990 to bylo 67 %.) Na to, aby lidé mohli žít v manželství, potřebují být dva, čili číslo 53 dělíme dvěma a dostáváme 26, 5 %. Statistika ovšem neudává, zda jsou lidé v prvním nebo druhém manželství a zda mají či vychovávají společné biologické děti. Lze předpokládat, že číslo tedy výrazně menší než 26, 5 %. Situaci můžou ale zamíchat mladší i starší páry. Jasné číslo tedy k dispozici nemáme. Můžeme pouze říct, že lidé žijící v tradiční rodině, tvoří menšinu společnosti.

281
Toto vše se bude dál dít, vše bude viditelnější a méně ostrakizované, a nelze tomu nijak zabránit

K tomu lehce bokem jeden překvapivý citát: „Budoucnost lidské sexuality je dána jejími proměňujícími se antropologickými základy. Předpokládáme-li, že pohlavnost člověka je spíše společenská, že dnešní pohlavní role byly vytvořeny spíše kulturou než přírodou a že mravní norma je relativní a historicky proměnlivá, pak je samozřejmé, že sama sexualita má určitý dobový charakter a mění se v čase. Člověk se začíná chápat jako bytost obdařená slastí, neboť tuto slast může kdykoliv vyvolat u sebe i u druhých. Zdůraznění prožitku slasti však není možno chápat jako hedonistickou dekadenci, ale jako hominizaci sexuality, je to ryzí akt, který člověka vlastně osvobozuje.“ (kniha Erotova lampa, s. 62) – Toto je ze sledovaného materiálu jediná pasáž, kde Radim Uzel mluví tímto tónem a má svůj moment prozření.

282
Lidé, jimž chybí sociální kontakt, mají co do propojení neuronových sítí ve svém mozku větší mezeru mezi sítěmi svého „já“ vůči sítím vymezeným pro ostatní lidi

https://nedd.tiscali.cz/osameli-lide-maji-divne-propojene-mozky-548844 (7. 1. 2023) Autoři studie během experimentu zaznamenali různé neurální reakce jedinců napříč celým mozkem na různé osobnosti včetně jich samotných.

283
Týdeník Respekt k tomu v létě 2021 přinesl nadějnou reportáž o tom, že i mezi mladou generací vznikají spontánní nová, kvazi-rodinná uskupení

https://www.respekt.cz/tydenik/2021/26/kdyz-se-z-kamaradu-stane-rodina (27. 6. 2021, Barbora Chaloupková) Je nutné připustit, že jde o formace, které se objevují spíše ve větších městech a nejsou typické pro venkov a maloměsta. Odporuje to i tradiční představě, že venkov je více komunitní. Dnes je český venkov spíše místem většího rozpadu společenské soudržnosti.

284
V hlubších evropských dějinách existovaly různé modely rodiny, zahrnující širší příbuzenstvo, ale třeba taky stálou čeleď statku (u sedláků), u aristokracie znamenala "rodina" zase něco úplně jiného

Odstavec je dílem jednoho diskutéra, jehož jméno jsem si nepoznamenal (budu rád, když se mi ozve), ale vystudoval kulturní antropologii a svůj příspěvek uvedl slovy, že toto asi ví všichni, kdo mají základní znalosti o dějinách. Detaily najdete zde - https://www.merriam-webster.com/wordplay/nuclear-family-history-origin,
https://ifstudies.org/blog/the-real-roots-of-the-nuclear-family/https://www.science.org/content/article/prehistoric-family-values

285
Vize feminismu, a to i toho nejradikálnějšího, jaký reprezentuje třeba esej Sophie Lewis Zrušte rodinu (orig. 2022, česky 2023) není rozbití lidských vazeb, ale naopak jejich nové posílení

V druhé polovině roku 2022 českými médii proběhla morální panika ohledně myšlenky tzv. rodinného abolicionismu, tedy zrušení rodiny (připodobňované ke zrušení otroctví), jak o ní mluví některé feministky jako Sophie Lewis. Navázáno to bylo na tematické číslo časopisu Druhá směna. Celá idea je značně náročná na pochopení, protože se proti ní bouří většina našich vštípených emocí. Pravděpodobně lepší než číst si složité a velmi abstraktní teoretické úvahy (https://druhasmena.cz/clanky/my-si-to-zaslouzime-kolektivni-recenze-manifestu-sophie-lewis-abolish-the-familyhttps://druhasmena.cz/clanky/vytvorit-natolik-svobodny-svet-ze-nuklearni-rodinu-uz-nebudeme-potrebovat-rozhovor-se-sophie-lewis), je lepší vzít si osobní esej jedné z členek redakce, Elišky Koldové, kde popisuje, co je na současné (právně i osobně chápané) podobě rodiny nevýhodného (https://druhasmena.cz/clanky/za-blbost-se-plati-proc-by-nam-zruseni-nuklearni-rodiny-umoznilo-zit-lepsi-zivot). Je zjevné, že se tu popisuje něco, k čemu většina společnosti dlouho (a možná nikdy) nebude svolná. https://a2larm.cz/2023/10/kazdy-kdo-miluje-sve-rodice-by-mel-usilovat-o-zruseni-rodiny-rika-feministicka-teoreticka-sophie-lewis/, https://peoplesdispatch.org/2022/09/26/cubans-just-ratified-the-worlds-most-progressive-family-code/

285
Inspiraci můžeme hledat třeba v novém kubánském zákoníku z roku 2022, v němž jsou za rodinu považováni lidé bez ohledu na sexuální orientaci, genderovou identitu a pokrevní příbuznost, je možné adoptovat kohokoli z jakéhokoli státu

https://nacla.org/cubas-new-family-code-window-political-ecosystemhttps://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o99.pdf - I v poznámkovém aparátu mám potřebu zdůraznit, že hledat inspiraci neznamená adorovat kubánský režim

288
Vize úpadku jsou přitom dané především stárnutím – naše paměť má tendenci uchovávat si příjemné vzpomínky a špatné přemazávat, jsme rovněž přesyceni negativními zprávami v médiích. Lidé psychologicky považují za normu životní styl a svět, když jim bylo dvacet
289
V Rusku je mužům prakticky povoleno bít své partnerky, protože neexistuje zákon proti domácímu násilí, tak jak ho známe v západních zemích

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/v-rusku-pribyva-domaciho-nasili-tady-je-zpoved-jedne-z-tyranych-zen-149721 (7. 4. 2021) Ruské organizace zaznamenaly v roce 2020 velký nárůst domácího násilí. Tamní zákony totiž nepovažují takové trýznění za trestný čin. Pokud se násilník nedopustí činu více než jednou za rok, hrozí mu jen pokuta. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/rusko-nechce-zprisnit-zakon-proti-domacimu-nasili-evropsky-s/r~b9b303f05e9811ec9322ac1f6b220ee8/ (16. 12. 2021) Kreml vyloučil jakékoli přitvrzení ruských zákonů proti domácímu násilí, přestože kvůli mezerám v tomto směru Evropský soud pro lidská práva Rusko odsoudil a vyzval k reformě ruských předpisů. Ruský parlament přitom na počátku roku 2017 přijal a následně prezident Vladimir Putin podepsal zákon, který zmírňuje postih pachatelů domácího násilí. Podle nového znění zákona činy, které nezpůsobí zranění nebo v případě dospělých pracovní neschopnost, budou považovány za přestupek. Jako trestný čin bude u téhož pachatele hodnocen až druhý takový případ. O toto zmírnění se zasazovaly mocné konzervativní síly, především vlivná pravoslavná církev. Zákon tak nahrává tyranským členům domácnosti a odrazuje oběti od nahlášení konfliktu. Jen v roce 2018 zemřelo po napadení 5 tisíc žen. Aktivisté v roce 2021 tvrdili, že před pandemií trpělo v největší zemi na světě ročně domácím násilím 16,5 milionu žen (tedy více než 20 % populace). Odborný rozbor zde: https://ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/RAD200.pdf

289
Při projevu 31. září 2022 Putin jasně deklaroval, že hodlá zničit svět i proto, aby neexistovalo slovo gender

http://kremlin.ru/events/president/news/69465 (text si můžete snadno jedním kliknutím přeložit z ruštiny do angličtiny)

289
V prosinci 2022 ruští poslanci schválili zpřísnění „propagace homosexuality“ a zesílily hlasy ohledně toho, že ženy jsou určené hlavně k rozmnožování a měly by mít osm dětí a více
289
Esencialisté trvající si na věčných podstatách, neměnných vlastnostech a předurčených společenských rolích, stojí víc na straně těch, kdo chtějí zničit svět. Možná ne někdy s otevřeným přiznaným nadšením, ale hlubinné spříznění mezi nimi existuje

V Česku je typickým zástupcem bývalý kancléř prezidenta Václava Klause, Petr Hájek (zakladatel stránky Protiproud.cz), celé hnutí Trikolora a strana SPD Tomia Okamury a vícekrát zmiňovaná Daniela Kovářová
(https://www.nazorypolitiku.cz/pol/432), z níž během senátorské kampaně vypadlo, že bychom měli vystoupit nejen z EU, ale i z NATO (nemáme přitom podle ní ale zvyšovat ani výdaje na obranu). Ukrajina se má vzdát Ruskem okupovaných území, Rusko nemá nést následky za rozpoutání války na Ukrajině a máme uznat Krym za součást Ruska. S podobnými názory souzní řada lidí, které stále dokola jak na točícím se orloji zpovídá moderátorka Martina Kociánová na svém kanálu Kupředu do minulosti. Svobodné universum V zahraničí to jsou typicky Donald Trump, Viktor Orbán či vlivný moderátor Tucker Carlson; výčet by mohl pokračovat dlouho.

289
Čím dál pomatenější psycholog Jordan Peterson naznačil v létě 2023, že „Putin ve skutečnosti vede kulturní válku proti západní dekadenci a zdegenerovanosti“ a tvrdil, že „Rusko ukazuje všechny znaky znovuzrození křesťanství“
290
Různé „konzervativní“, nacionalistické, „alternativní“ a podobné antisystémové intelektuální polohy, které se zpočátku zdají být pestrými alternativními pohledy vůči hlavnímu proudu, v pomalé, ale časem stále se zrychlující a zužující spirále končí ve stejném bodu – primitivní tvrdé proruské antizápadní pozici

Celý odstavec je kompresí facebookové diskuse na profilu Radka Batelky; účastnili se jí především Vít Kučík, Ondřej Bratinka a Kateřina Kňapová. Přiznávám tuto inspiraci i převzetí formulací a zároveň z důvodů přehlednosti a plynulosti textu nepřipisuji nikomu autorství jednotlivých vět a výroků.

292
Opozice konstruktivismu a esencialismu není falešná

Esencialismus a konstruktivismus nejsou zavedené akademické směry, ale jde spíše o druhy celkového náhledu na svět, jeden z principů, jimiž členíme realitu. Ve filosofii se takových opozic používá více. Empirismus a racionalismus (podstatný především ve vědě), idealismus a materialismus (podstatný hlavně v klasické filosofii), nominalismus a realismus (důležitý pro scholastickou filosofii) nebo deontologie a utilitarismus (odlišovaný v etice). Vždy zjišťujeme, pro koho je důležitější zkušenost a sbírání dat – pohyb myšlenek zezdola nahoru, nebo zda je důležitější rozum a analytický pohyb myšlení seshora, od abstrakcí a pojmů, směrem dolů – k žité skutečnosti. Jsou prvotní ideje, z nichž se odvozuje podoba reality, nebo jsou důležitější materiální podmínky, v nichž žijeme, a z nichž teprve tvoříme ideje? Jsou určité morální principy předem dané, nebo je morální to, co způsobuje nejméně utrpení a určujeme si to my sami v každé jedinečné situaci? Nejspíš není těžké poznat, že tuto knihu napsal někdo, kdo je jednoznačně konstruktivista a nominalista, kdo je spíše materialista, spíše empirista a spíše utilitarista. Někdo si asi i vyvodí, že knize je cítit duch pragmatismu, zároveň i existencialismu a velký odpor k pozitivismu. Celkové zjištění ale je, že málokdo je ve svém přístupu ke všem problémům konzistentní a není to zásadní problém. Lidé nebývají obvykle dokonale důslední, ale jsou jako osobnosti originální mixem toho, co přejímají.

292
Jsou to doslova tmáři, obskuranti, antiosvícenci

Moderátor Tucker Carlson, jenž patří k největším podporovatelům Donalda Trumpa a šiřitelem lží o volebních podvodech, takto v na podzim 2024 tvrdil, že zvyšující se počet tornád nezpůsobuje globální oteplování a změna klimatu, ale že jde o boží trest za interrupce. Ve stejné době dokázal tvrdit, že nikdo nerozumí štěpení atomů a jaderná energie je démonickou silou. A není v daném názorovém táboře s touto výběrovou antivědeckostí nijak ojedinělý. https://www.yahoo.com/news/tucker-carlson-claims-abortions-cause-231110986.html

293
Jste to vy, kdo střílí jako první a prakticky jako jediní

V současné době je debata tak vyhrocená, že se dnešní neautoritářské levici vyčítají neustále diktatury v Sovětském svazu, Číně, Kambodži nebo Severní Koreji. Poslední výbuchy násilí jsou v případě levicového extremismu spojené s Frakcí rudé armády, v Německu v 70. letech. Fakticky se ale častěji páchají atentáty na levicové politiky a političky a levice je obecně méně násilná, méně si zakládá na právu nosit zbraň a v jejím vidění světa nejde o to chystat se na násilné konflikty, ale spíše budovat prostředí, kde násilí bude méně.
Množství pravicových atentátníků je dlouhodobě jasně vyšší https://polisci.barnard.edu/sites/default/files/inline-files/Emily%20Kramer%20-%20Right-Wing%20Extremism%20and%20Mass%20Shootings%20in%20the%20United%20States.pdf (Right-Wing Extremism and Mass Shootings in the United States, Emily Kramer) - 71 % jsou pravicoví extremisté, 26 % islámští extremisté a 3 % levicoví extremisté. Nenechme se zmást optickým klamem, že například na slovenského premiéra Roberta Fica střílel atentátník, jenž v jednu chvíli chodil na demonstrace opozice. Tentýž člověk zároveň psal rasistické protiromské manifesty, které jsou v naprostém rozporu s progresivním liberalismem.

296
USA v 24. června 2022 začaly na základě stejně esencialisticky smýšlejících kazisvětů panovat zákony omezující interrupce

Opusťme demagogickou rétoriku, že zrušení precedentu Roe vs. Wade Nejvyšším soudem USA není fakticky zákazem potratů, ale „předáním pravomocí jednotlivých státům unie“. Na přípravu zrušení tohoto precedentu republikánští politici a jejich lobbisté pracovali usilovně desítky let s jasným cílem omezit reprodukční práva žen. Ať už k tomu přistupujeme jakkoli, svoboda jednotlivých států vede k omezení svobody žen v těchto státech; z toho se nelze relativisticky vylhat.

296
Otevřeně plánují, že hodlají rušit další vydobytá občanská práva a totéž zaznívá od antiliberálních a neofašistických politiků i v Evropě
296
Pseudokonzervativci reálně zakazují mnohem více knih
297
Všimněte si, jak se bojuje proti smíšeným záchodům, vystoupení drag queen pro děti, proti posílání potratových pilulek znásilněným ženám na Ukrajině. Nikdy za nic pozitivního
299
Naše vlastnosti a schopnosti většinou nejsou genderově natožpak biologicky vázané. Zažíváme to přece už v posledních dekádách dost viditelně

Pro všechny, kdo přeskočili druhý svazek, doporučuji detailní rozebrání těchto témat v kapitolách 14, 15, 16 a 17; chápu, že takto zkratkovitě řečeno to nemusí být jasné a ideální je cca 120 stran podrobného výkladu