Kniha 3 03 Utopický sitcom


18. „Polonahá dívka zvýší prodej nového vozidla“

18. „Polonahá dívka zvýší prodej nového vozidla“
14
Aspoň tak to vyplývá z knihy Užitečné pohlaví (2012), v níž měl Radim Uzel potřebu vyjadřovat se k reklamám

I tentokrát jde o opakování výroků z dávné minulosti, z knihy Otázky ženské přitažlivosti (1995), s. 105.

14
Vyvolala mocnější rozruch než všechny ročníky anticeny Sexistické prasátečko

https://www.prasatecko.cz/ Anticena Sexistické prasátečko po deset let upozorňovala na neetické reklamy, které různými způsoby diskriminují ženy a/nebo muže. V roce 2018 už podle organizátorek z Nesehnutí naplnila svůj hlavní účel, kterým bylo rozvířit v Česku debatu o sexismu. Lidé si začali všímat sexismu v reklamě i kolem sebe, a proto měly pocit, že je čas posunout se dál.

16
Určitou ideologii většina lidí přijala za svou a bere ji jako normální, prakticky neviditelnou a nezpochybnitelnou

V kapitole 8 je pojem ideologie rozebírán ještě podrobněji.

17
Mají být štíhlé, totálně hladké

Gillette dosud hlavně úkolovala ženy – holte se co nejvíce a všude. A skutečně, ona móda totálně hladké ženské kůže nevznikla spontánně a nemá nic společného se zdravím, hygienou nebo objektivními estetickými zákonitostmi (jako je symetričnost nebo „zlatý řez“), ale byla vymyšlena ve 20. letech čistě jako komerční tah a zabralo to asi třicet let přesvědčit ženy, aby to braly jako standard. (https://www.vox.com/2015/5/22/8640457/leg-shaving-history)

18
A do toho být živoucím ekvivalentem či suplementem pračky, ledničky, žehličky a vysavače

Doporučuji podívat se na edukativní skeč Lucie Jarkovské nazvaný Myčka, pračka, manželka aneb Příklady domácích spotřebičů ze středoškolské fyziky. https://www.youtube.com/watch?v=Q8vwq-BsKpo (2021)

22
Poznámkový aparát ukazuje řadu příkladů

http://www.genderads.com/styled-13/photos-58/ Širokou škálu spojení ženského těla a smrti v reklamách najdeme právě zde. Noha v punčochách oběšená na provaze, z mlýnku na maso trčí ženské nohy, ženské nohy vyčuhující z rakve nebo mrtvolně z kufru auta, ženy v nepřirozeně zkroucených mrtvolných polohách na schodištích, žena visící ze skály, na jejímž vrcholku klábosí muži. https://www.businessinsider.com/sex-violence-against-women-ads-2013-5#belvedere-double-failed-when-it-stole-this-still-from-a-comedy-video-on-youtube-and-added-some-offensive-text-the-company-apologized-and-made-a-donation-to-a-womens-charity-6

23
O čem psal už sociolog Erving Goffman v roce 1979 v knize Gender Advertisements (Reklamy na gender)

Na následujících řádcích cituji a parafrázuji mj. i bakalářskou práci Lindy Víznerové: Co ženy chtějí? Mediální reprezentace maskulinit v ženském lifestylovém magazínu Elle. (2021, Univerzita Hradec Králové, studijní obor sociologie)

23
„Zobrazit člověka jako věc je prvním krokem k tomu začít se k němu jako k věci chovat“

Jean Kilbourne. Killing Us Softly 3: Advertising Image of Women. Media Education Foundation [vid 2020-07-12]. Dostupné z: https://thoughtmaybe.com/killing-us-softly/

24
Problém je, že reklam tohoto typu za svůj život vidíme desetitisíce

https://www.zippia.com/advice/advertising-statistics/ - Běžný uživatel internetu viděl v roce 2023 kolem 1700 bannerů denně (většinu tedy ani nezaznamená); ale v kombinaci s tím, co vidí na ulicích, MHD, televizi a slyší v rádiu, se dostáváme na mnohem vyšší čísla. https://www.gradschools.com/degree-guide/how-many-ads-do-you-see-each-day Čísla stoupají až k tomu, že jsme vystaveni nedobrovolně až 5000 reklam denně, s tím, že videospotů vidíme kolem 30-40 denně a dobrovolně klikneme na 10-12 reklam měsíčně. I když většinu reklam nevidíme celých, vytvářejí na nás značný informační tlak a způsobují přehlcení.

25
V níž vypráví příběh v oblouku od „represe po obsesi“

Rodger Streitmatter. Sex Sells!: The Media's Journey From Repression To Obsession. Basic Books, 2004.

25
Reklama je příkladem magického a mytologického myšlení

Vynikající vtipné eseje na toto téma sepsal francouzský sémiotik Roland Barthes v knížce Mytologie (zmiňované již v kapitole 13). https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%BDtus_(Roland_Barthes) „Mýtus je určitá promluva. Jde o sdělení, které má svá specifika. Mýtem může být de facto vše: sdělení ústní či psané, konkrétněji fotografie, film, divadlo, reportáž, sport, článek, reklama a podobně. Mytická promluva je vytvořená z materie, která je již zpracovaná s ohledem na danou komunikaci. Tato promluva je definovaná svou intencí daleko víc než svou doslovností. (...) Ve společnosti existuje mnoho mýtů, které se snaží působit přirozeným dojmem, tedy tak, jako by zde byly odjakživa. Je to například mýtus ideální ženské postavy (propagace štíhlých modelek, reportérek a podobně), jehož kořeny se do lidských myslí mohou dostat už v dětství, kdy děvčata dostávají štíhlé panenky Barbie. Dalšími příklady mohou být mýty ideální rodiny, úspěchu (zde například tzv. american dream) a podobně.“

26
Předmětem touhy není věc sama, ale emoce, kterou vyvolá její vlastnictví, konzumace či používání

Poučenější publikum nejspíš pozná, že parafrázuji slavnou pasáž z filmu Perverzní průvodce ideologií (2012), kde lacanovský filosof Slavoj Žižek analyzuje komoditní mystérium Coca-Coly a čokoládového vajíčka Kinder Surprise.

29
Kde něco takového viděl Radim Uzel v roce 2018, když tyto nesmysly psal?

Většina lidí je dnes naopak překvapena, jak hloupé, nevkusné a ponižující reklamy se dřív dělaly, protože si málokdo všímá jemných každodenních posunů. Libanonský fotograf Eli Rezkallah přefotil v roce 2021 několik slavných reklam ze 40., 50. a 60. let, kde prohodil mužské a ženské role, čímž už beztak absurdní tehdejší slogany nabyly na ještě větší bizarnosti. https://brightside.me/inspiration-relationships/a-photographer-created-a-reshoot-of-ads-from-the-1950s-to-show-how-the-world-has-changed-442810/

30
Jakousi tečku za jednou etapou představuje rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z května 2021, že sexistická reklama je nepřípustná a trestná

https://www.respekt.cz/tydenik/2021/19/lacine-a-protizakonne (Silvie Lauder, 9. 5. 2021). Přebírám znění odstavce bez použití uvozovek. Dalším zlomovým případem je tento: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-pokuta-za-nahou-zenu-v-reklame-plati-je-to-nedustojne-rozhodl-spravni-soud-40410785 (6. 10. 2022) Nejvyšší správní soud (NSS) s konečnou platností potvrdil pražské firmě Kalup Machines pokutu 20 000 korun za nedůstojné zobrazení ženy v reklamě na motorkářské oblečení. Na jednom záběru nahá žena se stínidlem na hlavě znázorňovala stojací lampu, na druhém klečela na zemi, na zádech měla skleněnou desku stolku a na hlavě helmu. (…) Nahé ženy v dané reklamě podle soudu nemají racionální opodstatnění a jsou redukované do podoby prázdné tělesné schrány, která nahrazuje nábytek. Popření ženy jako lidské bytosti a její stylizování do nepřirozených a nedůstojných pozic je podle soudu v přímém rozporu s vyobrazením mužů, kteří jsou na stejných záběrech oblečení a nemají zakryté obličeje.

32
Erotika ve filmu vyznívá přirozeně, pokud je navázána na „eroteticky“ strukturované vyprávění

Erotetická logika (nebo erotematická l. nebo interrogativní l.) je část logiky, která zkoumá věty, pomocí nichž vyjadřujeme otázky. Základním principem je, že otázka, vyjádřená tázací větou, je současně i jistou informací. Ve filmové teorii vyprávění s tímto konceptem pracují autoři jako Noël Carroll či Kristin Thompson.


25. Není se kam vracet, svět nebyl nikdy v pořádku

25. Není se kam vracet, svět nebyl nikdy v pořádku
262
Těmto mužům podle nich někdo bere svobodu a upírá zásluhy na jejím vybojování v roce 1989 a následném budování demokracie a kapitalismu v 90. letech

Z mužů, kteří si hrají na oběti, vyniká letitou kontinuitou moderátor Jan Kraus ve svém pořadu Uvolněte se, prosím, ale spousta exemplářů tohoto nesmyslného pozérství se rojí v médiích téměř denně – režiséři Jiří Strach či Igor Chaun, herec Marek Vašut, zpěváci Daniel Landa a Ondřej Hejma, bavič František Ringo Čech, herní vývojář Daniel Vávra, sociolog Petr Hampl, publicisté jako Ondřej Neff, Martin Schmarz, Petr Žantovský nebo Alexandr Tomský, spisovatel Vlastimil Vondruška, kněz Dominik Duka, lékaři Lukáš Pollert či Jan Hnízdil, pivovarník Stanislav Bernard, senátoři Jiří Hraba či Jiří Čunek, poslanci Patrik Nacher či Marek Benda, výtvarníci David Černý, Jiří Černický a další a další . (Výčtem jmen mi nejde škatulkovat lidi jednoduše na dobré a špatné, spíše popisuji, že s některými osobami se pojí jisté postoje a ideje. Oni vnášejí do veřejného prostoru určitou náladu a postoje a etablují je; v soukromí se mohou chovat i jinak a být třeba nuancovanějšími osobami.)
https://www.radiouniversum.cz/vasut-marek-2d-v-druhe-polovine-osmdesatych-let-jsme-meli-vice-osobni-svobody-nez-dnes/ (17. 11. 2022) Když se potká Marek Vašut, Martina Kociánová, zmiňuje se pořad Jana Krause, cituje se George Orwell a hamletovské „vymknuta z kloubů, doba šílí“, vesmír imploduje. Skupiny těchto mužů se běžně scházejí v relaci Nejlepší podcast na VOXTV (https://www.voxtv.cz/show/nejlepsi-podcast); bývají členy Spolku heterosexuálního bílého muže (https://www.normalman.cz/kdo) či se setkávají na zámku v Příčovech (https://www.vlasteneckesetkani.cz/).

262
Je zvláštní pozorovat lidi, kteří absolvují mediální tour s tím, že jim nová doba ubližuje, oni jsou umlčováni a putují s tímto stýskáním z jedné mainstreamové štace do další, až se propracují do obskurních kanálů hlásajících „kupředu do minulosti“

Zde popisuji třeba cestu bývalého profesora UMPRUM, Jiřího Černického – Jen namátkou https://www.youtube.com/watch?v=MeF8Yay402k
https://www.youtube.com/watch?v=qtd2o-aEsOQ
https://www.youtube.com/watch?v=V0SmrkV26i8
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1003050934187030
https://www.youtube.com/watch?v=9-JSZwqw9wA
Z obrovského množství textů a vystoupení, které bylo poskytnuto Černickému, je fascinující, že nikdo nenechal promluvit studenty a studentky, až na tuto výjimku
https://denikalarm.cz/2023/07/ze-je-nekdo-dobry-umelec-neznamena-ze-bude-taky-dobry-pedagog-rikaji-studentky-jiriho-cernickeho/

263
Jsem hollywoodský režisér, co touží získat Oscara, mám hluchého zvukaře, slepého kameramana, armádní muženu, šviháka Asiata, a šeptají mi do ouška: ´Ještě obsaď tři bílé tlusťochy, co týrají barevné, teplého producenta, lesbickou kostymérku, která k nominaci nalíčí invalidního černouška.´

Baumaxa tu, ať už s jakýmkoli záměrem, opakuje snůšku nesmyslů, které se vážou k oscarovým kvótám. Vyvrácení základních omylů zde: https://video.aktualne.cz/dvtv/fila-oscar-jen-pro-filmy-s-mensinami-chteji-hlavne-zvysit-sl/r~03ff868cf46811eaa6f6ac1f6b220ee8/ (11. 9. 2020). Konkrétní znění velmi benevolentních pravidel zde: https://www.fandimefilmu.cz/clanek/24458-oscar-zavadi-povinne-kvoty-pro-ucast-minorit-na-vzniku-ocenenych-filmu (9. 9. 2020), debata více novinářů k tématu zde: https://www.irozhlas.cz/kultura/film/oscar-kvoty-bily-muz-usa_2112291915_pj (29. 12. 2021)

0
„Píseň“ přitom není výrazem rebelie, ale líného zpáprdovatění, a to na všech úrovních, nejen myšlenkové

K písni měl potřebu vyjádřit se například redaktor magazínu Reportér, Tomáš Poláček: https://reportermagazin.cz/a/pSXhk/proc-odchazim-do-globusu (30. 12. 2021)
„Baumaxa v písni někdy hovoří podle všeho sám o sobě, jindy se vžívá do jiných. Návštěvníci koncertů se smějí dokonce i ve chvílích, kdy Baumaxa vydechne absurdní refrén: ´Půjdu do Globusu, tam je svět ještě v pořádku. Anebo do Déemka – zde nakupuji, zde jsem člověkem...´ Většina prvoposluchačů až do té chvíle předpokládala, že se vypravěč proti agresivnímu progresivismu refrénem vymezí, on ale unaveně odchází do míst, na kterých se ještě jakžtakž vyzná; kde je vše při starém. Do míst, kde jsme si rovni. Nevedeme tam kulturní ani politické války, za nic nedemonstrujeme, těšíme se na slevy – občas můžeš pořád ještě sehnat sedmičku slušného vína pod kilo! Nelze předpokládat, že by si zrovna Baumaxovi posluchači libovali v návštěvách samoobsluhy, ale někteří z nich, například Taclík nebo já, si doma po koncertě uvědomili, že je ten refrén zasáhl. (…) Zaráží nás dnešní společenská atmosféra, něco se nám nelíbí, něčemu nerozumíme, z něčeho býváme smutní – příliš s tím ale nebojujeme. (…) Těžko snáším nenávistnou náladu, kterou ventilují mnozí zkušení lidé na vrcholu sil vůči svým názorovým oponentům. Hrotí atmosféru, jenomže já už chci klid, vyštěkal jsem se ve dvaceti.“
– Je to jistě velmi odlišné chápání od toho, co popisuji v hlavním textu. S Tomášem Poláčkem nás přitom nedělí generační příkop, je o pouhého dva a půl roku starší než já. Nemyslím si ani, že přibývající léta vás musí činit konzervativnějším. Naopak jsem obklopený lidmi, kteří jsou s vyšším věkem radikálnější a uvědomují si, že v minulosti byli spíš povrchní, a to i ve své revoltě. (Pankáčem opravdu nejste jen kvůli účesu a pití piva.) Na Poláčkově textu je nejvíc zarážející, jak ignoruje agresivitu a buranství Baumaxova textu a agresivní a buranské reakce, jež vyvolává u publika, co se jím cítí osloveno, a za agresivní označuje požadavek na to, aby lidé byli tolerantnější. (Pakliže chce Poláček tvrdit něco jiného, není jasné, co chce říct.) Jako by se všichni znevýhodnění měli ustavičně úslužně doprošovat, aby se s nimi jednalo slušně a rovnoprávně. Nesouhlasím s Poláčkem ani v tom, že ti, co se odmítají učit novým věcem, jsou na vrcholu sil, neboť právě jejich neochota a neschopnost se učit prozrazuje, že jim síly ubývají. Proto onu energii, kterou věnují svým reakcím, označuji za slabošskou.

264
Anna Urbanová v úvodníku Heroine.cz říká

(vyhazuji tuto pasáž) Česká společnost se za ty tři roky (od založení Heroine.cz) změnila výrazně. Iniciativy jako #PromluvilyJsme a kauza Dominika Feriho zviditelnily problematiku sexuálního násilí široké veřejnosti. Feministická témata pomalu, ale jistě pronikají do mainstreamu. Na Slovensku je prezidentkou žena, kterou mnoho Čechů a Češek vnímá jako inspiraci i pro naši politiku. V parlamentních volbách uspěl rekordní počet žen. Víc než kdy dřív se přiblížila možnost prosadit zákon o manželství stejnopohlavních párů. Stejně tak ale vzniká druh protitlaku, který můžeme popsat jako touhu po ´starých pořádcích´. (…) Tato predikce nebyla příliš přesná, ukázalo se naopak, že vláda, jež vznikla v roce 2021 a byla složena z menších pravicových, konzervativněji založených stran (ODS, KDU-ČSL, STAN, TOP 09), v tomto šla proti přání většiny veřejnosti.

264
Obávané nástroje aktivistů jako diskuse nebo kritika ještě nepřinesly (v Česku) žádnou nespravedlivě odsouzenou oběť
264
Přesto je to právě tahle falešná realita, na jejímž poli jsme nuceni se pohybovat

Od roku 2022, kdy byly tyto řádky napsány, se změnilo jen to, že Dominik Feri je ve vězení. Nevinné oběti cancel culture a MeToo nikde, naopak záměrně nekorektní média napomohla několika lidem do Senátu či Europarlamentu.

265
Na sítích se potkáváme s větší růzností názorů, bubliny se tedy zviditelňují

https://a2larm.cz/2023/05/tiktok-je-hlavne-interaktivni-televize-efekt-socialnich-bublin-na-sitich-se-precenuje-rika-marie-hermanova/ (16. 05. 2023) Digitální antropoložka a expertka na sociální sítě Marie Heřmanová říká nepříjemnou pravdu: „Se sociálními bublinami je to složitější. Tento koncept z roku 2012 původně popisoval to, co se děje třeba při vyhledávání na Googlu, který nám nabízí věci, o nichž si myslí, že jsou pro nás relevantní. Efekt bublin v oblasti sociálních sítí vůbec není tak velký, jak jsme si dlouho mysleli. Toto ukazuje řada výzkumů z poslední doby.“

265
Jestli si onen „stárnoucí bílý heterosexuál“ myslí, že právě on je „utlačovaný a umlčovaný“, tak přichází na tento digitální večírek extrémně pozdě

Nesrine Malik pro Guardian napsala: „Kdykoli mluvím s lidmi, kteří se najednou obávají cancel culture, pokaždé si nejdřív pomyslím: ‚Kde jsi byl/a posledních deset let?‘ Byla jsem v online prostoru dost dlouho na to – a stejně jako mnoho ostatních jsem tu byla kritizovaná a obtěžovaná – abych věděla, že co někdo chápe jako nový vzorec virtuální cenzury ze strany morálních puristů, je v první řadě příběh o internetu, nikoli o ideologii nebo identitě. Pokud se kritici cancel culture bojí, že jsou názory, příspěvky a texty neustále hlídány rostoucí skupinou haterů, obávám se, že přichází na večírek extrémně pozdě. Nedokážu si vzpomenout na dobu, kdy jsem něco napsala nebo zveřejnila, aniž bych nepřemýšlela o tom, kolika nesprávnými způsoby to může být vyloženo a jestli se ubráním, když k tomu dojde. Už to ani není vědomý myšlenkový proces, je to instinkt.“ https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jul/13/cancel-culture-elites-power-social-media-age-online-mobs

265
Pro zdejší generaci, která byla v produktivním věku a zažila v 90. letech ostrý sociální vzestup, jde bezpochyby o výjimečné a pamětnicky hýčkané období

Následující dva odstavce reprodukují jednu z facebookových debat, kterou jsem na toto téma zaznamenal právě mezi příslušníky generace, co v 90. letech uspěla – někteří byli k sobě sebereflexivní, jiným stále unikalo, jak moc výjimečné podmínky jejich generace měla. Připadá mi důležité, že onen kritičtější pohled vyjadřují jenom generace mladší, ale sebeuvědomění prostupuje částečně i generací, jíž se to týká.

266
Nemuseli o prosazení se dlouho bojovat, po jejich mládí a nezatíženosti minulým režimem byla poptávka

Jistě je pravda, že mnohé ekonomicky výhodné pozice si udrželi nebo převzali lidí silně svázaní s minulým režimem – bývalí straníci, spolupracovníci StB a veksláci. Ti se ale většinou schovávali před médii a neurčovali svou rétorikou dobovou mentalitu 90. let. Tato podkapitola líčí pouze fascinující fenomén, že do kreativních a exekutivních funkcí se dostali lidé velmi mladí, kteří často ani neměli vysokou školu, opustili ji, nebo si ji jen formálně dodělali při zaměstnání. I toto způsobuje často problémy v komunikaci, kdy lidé, kteří nevyvíjeli námahu chápat složitější koncepty humanitních oborů, je dnes ignorantně označuje za „pseudovědu“, „umělou vědu“ nebo „nesmysly“, aniž by přitom sami rozuměli vědě a rozdílům mezi „vědami“ (sciences) a „studiemi“ (studies, humanities), nebo tušili, že hlavním nesmyslem je výraz „umělá věda“.

268
Spisovatelka a editorka Olga Stehlíková v únoru 2022 napsala na Facebook status o tom, jak probíhala jedna z hodin občanské nauky ve třídě, do níž chodila její tehdy patnáctiletá dcera

https://www.facebook.com/olina.stehlikova/posts/10226409635737749 – Marika Mlčková později tuto zkušenost přetavila do dotazníku, jenž rozeslala po středních školách v Česku. O její aktivitě a nelichotivých výsledcích průzkumu informoval týdeník Respekt 11. února 2023 (https://www.respekt.cz/tydenik/2023/7/v-kuchyni-to-nepotrebujes) a ještě rok později https://www.respekt.cz/v-pasti-pohlavi/tabu-kolem-menstruace-se-droli-jak-vypada-realna-spolecenska-zmena (18. 10. 2024)

269
Z nových výzkumů víme, že na Západě u žen mladších 30 let jsou o 30 % větší emancipované progresivní názory, zatímco u mužů pod 30 se přiklání ke konzervativnějším postojům

https://www.ft.com/content/29fd9b5c-2f35-41bf-9d4c-994db4e12998 - Rozdíly v Jižní Koreji jsou přes 50 %, v USA přes 35 %, v Německu a Británii kolem 20 %. Rozdíly se přitom rapidně zvýšily během posledních 6 let.
Text v češtině https://www.heroine.cz/spolecnost/proc-jsou-mladi-muzi-proti-feminismu-za-vsechno-nemuzou-andrew-tate-a-filip-turek a video v angličtině https://www.youtube.com/watch?v=54H8ppxnp8I

269
V generaci Z (narozených 1995–2010) je 16 % chlapců a mužů přesvědčeno, že feminismus napáchal více škody než užitku, zatímco u baby boomers (1946-64) je to překvapivě o 3 % méně

https://www.theguardian.com/news/2024/feb/01/gen-z-boys-and-men-more-likely-than-baby-boomers-to-believe-feminism-harmful-says-poll; https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-pod-carou-z-muzstvi-se-stal-politicky-nazor-v-generaci-z-roste-trhlina-245042 - Politoložka Rosie Campbell to vysvětluje tak, že mladí muži vidí u influencerek na sociálních sítích volání po feminismu, ženské solidaritě a emancipaci, ale zároveň si kvůli nezájmu, nezkušenosti či omezeným informačním zdrojům neuvědomují přetrvávající nerovnosti a diskriminaci, proti které ženy bojují. Mohou tak propadnout dojmu, že se tu na úkor mužů vytváří jakási ženská konspirace, a pak už na scénu snadno vplouvají nenávistní mužští influenceři typu Andrewa Tatea, kteří je v tomto názoru začnou dál utvrzovat (viz kapitolu 13).

270
V tomto bodu knihy už mi přijde zbytečné plýtvat energií a místem na to, kdo co dělá z hlubokého přesvědčení, z vypočítavosti, bludu nebo užitečné idiocie

Odkazuji jen na sadu textů https://wave.rozhlas.cz/ultrakonzervativni-miliardari-proti-rovnosti-a-za-destabilizaci-evropy-8523191,
https://denikn.cz/876373/hnuti-pro-zivot-a-pro-rodiny-nejsou-roztomili-krestane-ale-soucast-vetsi-site-jiz-tecou-i-ruske-penize-upozornuje-expert/,
https://denikn.cz/988195/infiltroval-se-do-mocneho-ultrakonzervativniho-spolku-rikaji-ze-cirkev-uz-prohrala-a-oni-musi-zabrat-jeji-misto/,
https://druhasmena.cz/clanky/valka-proti-genderu-patriarchat-ktery-vraci-uder-nebo-reakce-na-krizi-liberalni-demokracie,
https://druhasmena.cz/clanky/socialni-konzervatismus-a-podpora-tech-spravnych-rodin,
https://www.visegradsky-jezdec.cz/jen-dva-prsticky-tam-vstrcime/,
https://www.investigace.cz/anti-trans-hnuti-v-usa-vliv-v-cesku/,
https://www.visegradsky-jezdec.cz/pripad-bannon/ - „The Economist napsal, že Bannon (spolu s politickým analytikem Stephenem Millerem) vidí v Putinovi „kolegu nacionalistu a křižáka proti kosmopolitismu“. Uvedl, že Putin „stojí na straně tradičních institucí a snaží se to dělat formou nacionalismu“. „Bannon je také fanouškem Alexandra Dugina, ruského politického stratéga, s nímž se setkal v Římě v roce 2018. Dugina citoval při různých příležitostech a sám se označil za fanouška jeho knihy Čtvrtá politická teorie z roku 2009.“ „V roce 2018 Bannon založil nadaci s názvem The Movement, v níž se snažil sjednotit pravicově populistické strany po celé Evropě. Navštívil a jednal s mnoha prokremelskými stranami v Evropě, včetně rakouské FPÖ, britské UKIP, německé AfD, italské Lega Nord, maďarský Fidesz, španělský Vox, švýcarská SVP a francouzské Národní shromáždění

271
Jestli se nějaký heterosexuální muž cítí být moderní dobou „ohrožen“ a chystá se podle něj „kriminalizace pářících rituálů“, jak v jednom díle pořadu České televize, Máte slovo, tvrdil v roce 2021 zcela navážno jistý slizoun

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/221411030520033/ Sex se souhlasem, 25. 11. 2021; Nezapomenutelný titulek u člověka z lidu: „heterosexuální muž, který se cítí ohrožen“.

271
Jak popisuje statistik Hans Rosling ve slavné knize Faktomluva, s růstem životní úrovně se vždy a všude automaticky a přirozeně snižuje i růst populace

Hans Rosling, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling: Faktomluva (2018, Zoner Press). „Snižování růstu populace“ je jeden z nejméně chápaných pojmů a konspiračními pomatenci zaměňovaný za „snížení celkové populace“. Ačkoli jde jen o to, aby se lidem žilo na planetě lépe (respektive byla udržitelná životní úroveň), dezinformátoři a jejich oběti mluví o různých formách genocidy. Zatímco cílem „snižování růstu populace“ je zabránit nebo zmírnit migrační vlny do Evropy a USA, konspirátoři v tom naopak protismyslně vidí snahu o „vyhlazení bělochů“ a jejich „nahrazení jinými etniky“. Teorie tzv. velkého restartu je stupidní od kořenů a není na ní zrnko pravdy, na rozdíl od jiných konspiračních bludů, které do nesmyslnosti rozvíjejí aspoň něco částečného reálného.

272
Individualismus byl posilovaný desítky let předtím (...) shodne se na tom velmi široká vrstva lidí, dokonce i ti, kteří na to pak dovedou v jiných chvílích zapomenout a cítí se být na jiných stranách názorového pole. Tisíce stran o tom napsali sociologové Gilles Lipovesty (Éra prázdnoty, Soumrak povinnosti, Říše pomíjivosti, Paradoxní štěstí, Hyperkonzumní doba), Zygmunt Bauman (Tekutá modernita, Tekutá láska) a Ulrich Beck (Dálková láska) nebo romanopisec Michel Houellebecq (Elementární částice, Platforma, Podvolení, Serotonin, Zničit).

Zygmunt Bauman a Ulrich Beck jsou neradikálně levicoví, Michel Houellebecq spíš pravicově konzervativní a Gilles Lipovetsky z nich nejvíce neutrální a nejhůře zařaditelný.

272
V Scientific American objevilo shrnutí rozsáhlé studie, podle níž mezi všemi věkovými skupinami americké populace došlo za poslední dekádu ke snížení sexuálních aktivit
273
Sexuální revoluce rozhodně méně osvobodila ženy než muže. Spíše než větší svobodu ve vztazích a prožívání rozkoše přinesla větší rozšířenost pornografie, u níž masturbujeme v osamocení

Na toto téma ze zklamání sexuální revoluce vznikla řada uměleckých děl – nejznámějšími budou asi Poslední tango v Paříži (1972) od Bernarda Bertolucciho, Velká žranice (1973) od Marka Ferreriho a Saló aneb 120 dnů Sodomy (1975) od Pietra Paola Pasoliniho. Proměnu a „pornografizaci“ společnosti zachycuje třeba film Boogie Nights (1997) od Paula Thomase Andersona.

273
Je absolutní nesmysl, že žijeme v přílišném přepychu. To je lživá a bludná mantra zajištěných starších lidí, co nechtějí vidět, že mladší generace se má hůře než oni
273
Sociální nůžky se rozevírají. Ti na vrcholu evolučního žebříčku se mají lépe a lépe, mezitím ale střední třída prochází erozí a stále více lidí je na hranici chudoby nebo pod ní

https://www.mesec.cz/clanky/v-cesku-roste-pocet-lidi-ohrozenych-prijmovou-chudobou/ (12. 3. 2020) Počet domácností s příjmem pod hranicí chudoby vzrostl z 9 % koncem roku 2021 na momentálních 16 %. Nejvíce ohroženi jsou samostatně žijící senioři, samoživitelé a samoživitelky. Vyplývá to z exkluzivních dat projektu Život k nezaplacení, na němž spolupracují Český rozhlas a PAQ Research. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/prijmova-chudoba-v-cesku_2205160500_ank (16. 5. 2022)

273
Střední a starší generace by měla přestat s citovým vydíráním, „jak se mají děti v Africe“

Hans Rosling ve Faktomluvě rozlišuje čtyři úrovně bohatství chudoby, přičemž v západním světě se úroveň 2 považuje za chudobu, zatímco v zemích, kde panuje převážně úroveň 3 a 4, je úroveň 2 vysněným statusem.

274
Pomůžou nám knihy sociologů jako jsou Daniel Prokop (Slepé skvrny, 2019), Pavel Pospěch (Neznámá společnost: Pohledy na současné Česko, 2021) nebo Martin Buchtík (Různá vyprávění o jedné společnosti, 2023)
275
Výzkumnice Eva Svatoňová popisuje na základě rozhovorů s lidmi, co se bojí tzv. genderové ideologie, rozbití tradičních rodin či přeoperovávání dětí na jiné pohlaví, že bojují především s chudobou a jejich nejistoty ohledně světa pramení z ekonomických podmínek
275
V tomto světě větších sociálních jistot se budou lidé milovat a rozmnožovat raději, byť zvýšení nebude zásadní

https://blog.lexicanium.top/p/proc-evropane-vymiraji; Obří rozbor mnoha faktorů, jež mají vliv na porodnost od anonymizovaného autora konzervativního smýšlení; nicméně zajímavé

275
Přestaňme se bavit o sexu čistě jako o zábavě i o sexu jako povinnosti k výrobě daňových poplatníků

Všimněme si také, že zvyšování porodnosti se navíc vždy má týkat hlavně těch „správně bílých lidí“, nikoli obyvatel Afriky a Asie. V celém tomto volání po zvyšování porodnosti obvykle není nic jiného než starý dobrý rasismus. Přitom globální zvyšování životní úrovně vede k tomu, že růst populace bude klesat i v Africe a Asii a navíc zajistí menší migrační vlny do Evropy, USA, Kanady, Austrálie či Nového Zélandu.

276
Měli bychom redukovat na minimum ekologicky nevýhodnou průmyslovou živočišnou výrobu – což může mít řadu cest a jedinou možnou určitě není přechod čistě na veganství

Stručně v bodech: a) podněcovat lidi ke střídavému způsobu stravování (flexateriánství), b) podporovat výrobu veganských verzí masa, případně laboratorně pěstovaného masa (momentálně existují silná omezení https://www.osel.cz/10940-ekologicke-supermaso-pripravene-bunecnym-zemedelstvim.html) či mléčných bílkovin produkovaných bakteriální fermentací, c) pěstovat konzumovatelný hmyz a d) navracet se tam, kde to jde, k původním formám farmaření a zároveň rozvíjet vertikální zemědělství ve sklenících i na výškových budovách. Spisovatel Michael Pollan ve své slavné knize Dilema všežravce (orig. 2006, česky 2013) mluví o organické symbióze mezi polem, loukou, lesem a vodními zdroji, kdy ekologicky výhodnější jsou menší různorodé plochy vedle sebe (a živící sebe navzájem) než pouhé širé lány (které vyčerpávají půdu). Publikaci neuvádím proto, že by byla ve všech ohledech vědecky nezpochybnitelná, beru ji ale jako podnětnou.

276
Chceme, aby lidé chtěli děti, párovali se a vařili si, ale to se nesmí obávat budoucnosti

https://twitter.com/TomKopen3/status/1638124784847319042 Meziroční pokles o 12000 dětí = největší pokles od roku 1994. Stát díky tomu ušetří ročně 1,5 miliardy na mateřské a rodičovském příspěvku. Později se úspory překlopí i do škol.

278
Naším snem i naší seberealizací by přitom měl být vnitřní rozvoj, schopnost vést dobré vztahy s ostatními a nezanechávat po sobě psychickou a ekologickou spoušť.

Něco o tom napovídají rozhovory se zástupkyněmi mladší generace jako jsou herečka Alžběta Malá https://www.stream.cz/dvtv-interview/zijeme-jinou-dobu-nez-generace-pred-nami-precitlivelost-se-snazime-brat-pozitivne-nechceme-vyhoret-65037372 nebo zpěvačka Pam Rabbit https://www.youtube.com/watch?v=ECN77-Ere_g (Generace Z nevidí důvod proč makat, byt si nekoupí, hledáme spíš balanc, říká vítězka ceny Anděl)

279
Velké množství feministických debat je silně sebekritických a téměř každá větší kniha reviduje, co již bylo řečeno a uděláno

Susan Faludi (Backlash: The Undeclared War Against American Women), Roxanne Gay (Bad Feminist), již citované Elisabeth Badinter (Tudy cesta nevede) či Camille Paglia (Svobodné ženy, svobodní muži), byť zrovna Paglia je převážně přijímaná jako neproduktivní kritička, z níž si nelze vzít nic jiného než „nebuďte slabé a nestěžujte si“. Paglia se obecně vyjadřuje jako privilegovaný snob, kterému uniká, že většina nerovností je systémová (viz kapitoly 9, 10, 11, 12) a nejde je odstranit na úrovni individuální vzpoury. Jako by přitom nebylo nejodvážnější mluvit právě o systémových strukturálních problémech a konečně odhlédnout od perspektivy jednotlivců. Publikací, které kritizují feminismus zevnitř (píšící se stále hlásí k feminismu), nebo vnějšku či „zboku“ (píšící se k feminismu již nehlásí), je obrovské množství. S některými námitkami je třeba se poctivě vyrovnávat, mnohdy jde ale spíš o publikace napsané někým, kdo feminismu nikdy příliš neporozuměl a jeho nynější distance není podmíněná předchozím vhledem. Typickým příkladem bude třeba Cassie Ray a její dokumentární film Red Pill (2016), v němž líčí své zklamání z feminismu, aniž by kdy pochopila jeho základy. Kdyby místo točení zavádějícího snímku raději další dva tři roky studovala, nejspíš by našla odpověď na většinu svých otázek. Poctivé studium v soukromí však není tak efektní jako prezentovat nahodile sesbírané výkřiky vytrhané z kontextu.

279
V bezedné propasti mediálního vesmíru, v době mezivládí se rozkládají staré formy, hroutí se řád starého, svět se rozpíjí a rozmlžuje. Přesně odtud také vychází Baumanův nejslavnější pojem či metafora „tekutá modernita“

Přiznaně zde využívám formulací z Baumanova nekrologu, který napsal novinář a filosof Petr Fischer, s jeho svolením. (https://vltava.rozhlas.cz/trojuhelnik-zygmunta-baumana-5011173, (18. 1. 2017)

280
Je to horizont světa, který se nepromění v dystopii, ale ponese některé rysy uskutečněné utopie

O utopiích a dystopiích píšu další knihu a jsem si plně vědom problematičnosti utopických vizí – ty nesmí být statické, ale musí být dynamické, sebekritické a uvědomovat si, že utopie je pouhý horizont, jehož nelze nikdy dosáhnout, protože pohybem vpřed se vytváří horizont nový.

281
Tomuto odhadu odpovídají i některé statistiky, byť přesně zjistit to nelze

https://www.pewresearch.org/social-trends/2021/10/05/rising-share-of-u-s-adults-are-living-without-a-spouse-or-partner/ V USA v roce 2019 bylo 53 % lidí mezi 25-54 lety v manželství. (Tento údaj historicky stále klesá, v roce 1990 to bylo 67 %.) Na to, aby lidé mohli žít v manželství, potřebují být dva, čili číslo 53 dělíme dvěma a dostáváme 26, 5 %. Statistika ovšem neudává, zda jsou lidé v prvním nebo druhém manželství a zda mají či vychovávají společné biologické děti. Lze předpokládat, že číslo tedy výrazně menší než 26, 5 %. Situaci můžou ale zamíchat mladší i starší páry. Jasné číslo tedy k dispozici nemáme. Můžeme pouze říct, že lidé žijící v tradiční rodině, tvoří menšinu společnosti.

281
Toto vše se bude dál dít, vše bude viditelnější a méně ostrakizované, a nelze tomu nijak zabránit

K tomu lehce bokem jeden překvapivý citát: „Budoucnost lidské sexuality je dána jejími proměňujícími se antropologickými základy. Předpokládáme-li, že pohlavnost člověka je spíše společenská, že dnešní pohlavní role byly vytvořeny spíše kulturou než přírodou a že mravní norma je relativní a historicky proměnlivá, pak je samozřejmé, že sama sexualita má určitý dobový charakter a mění se v čase. Člověk se začíná chápat jako bytost obdařená slastí, neboť tuto slast může kdykoliv vyvolat u sebe i u druhých. Zdůraznění prožitku slasti však není možno chápat jako hedonistickou dekadenci, ale jako hominizaci sexuality, je to ryzí akt, který člověka vlastně osvobozuje.“ (kniha Erotova lampa, s. 62) – Toto je ze sledovaného materiálu jediná pasáž, kde Radim Uzel mluví tímto tónem a má svůj moment prozření.

282
Lidé, jimž chybí sociální kontakt, mají co do propojení neuronových sítí ve svém mozku větší mezeru mezi sítěmi svého „já“ vůči sítím vymezeným pro ostatní lidi

https://nedd.tiscali.cz/osameli-lide-maji-divne-propojene-mozky-548844 (7. 1. 2023) Autoři studie během experimentu zaznamenali různé neurální reakce jedinců napříč celým mozkem na různé osobnosti včetně jich samotných.

283
Týdeník Respekt k tomu v létě 2021 přinesl nadějnou reportáž o tom, že i mezi mladou generací vznikají spontánní nová, kvazi-rodinná uskupení

https://www.respekt.cz/tydenik/2021/26/kdyz-se-z-kamaradu-stane-rodina (27. 6. 2021, Barbora Chaloupková) Je nutné připustit, že jde o formace, které se objevují spíše ve větších městech a nejsou typické pro venkov a maloměsta. Odporuje to i tradiční představě, že venkov je více komunitní. Dnes je český venkov spíše místem většího rozpadu společenské soudržnosti.

284
V hlubších evropských dějinách existovaly různé modely rodiny, zahrnující širší příbuzenstvo, ale třeba taky stálou čeleď statku (u sedláků), u aristokracie znamenala "rodina" zase něco úplně jiného

Odstavec je dílem jednoho diskutéra, jehož jméno jsem si nepoznamenal (budu rád, když se mi ozve), ale vystudoval kulturní antropologii a svůj příspěvek uvedl slovy, že toto asi ví všichni, kdo mají základní znalosti o dějinách. Detaily najdete zde - https://www.merriam-webster.com/wordplay/nuclear-family-history-origin,
https://ifstudies.org/blog/the-real-roots-of-the-nuclear-family/https://www.science.org/content/article/prehistoric-family-values

285
Vize feminismu, a to i toho nejradikálnějšího, jaký reprezentuje třeba esej Sophie Lewis Zrušte rodinu (orig. 2022, česky 2023) není rozbití lidských vazeb, ale naopak jejich nové posílení

V druhé polovině roku 2022 českými médii proběhla morální panika ohledně myšlenky tzv. rodinného abolicionismu, tedy zrušení rodiny (připodobňované ke zrušení otroctví), jak o ní mluví některé feministky jako Sophie Lewis. Navázáno to bylo na tematické číslo časopisu Druhá směna. Celá idea je značně náročná na pochopení, protože se proti ní bouří většina našich vštípených emocí. Pravděpodobně lepší než číst si složité a velmi abstraktní teoretické úvahy (https://druhasmena.cz/clanky/my-si-to-zaslouzime-kolektivni-recenze-manifestu-sophie-lewis-abolish-the-familyhttps://druhasmena.cz/clanky/vytvorit-natolik-svobodny-svet-ze-nuklearni-rodinu-uz-nebudeme-potrebovat-rozhovor-se-sophie-lewis), je lepší vzít si osobní esej jedné z členek redakce, Elišky Koldové, kde popisuje, co je na současné (právně i osobně chápané) podobě rodiny nevýhodného (https://druhasmena.cz/clanky/za-blbost-se-plati-proc-by-nam-zruseni-nuklearni-rodiny-umoznilo-zit-lepsi-zivot). Je zjevné, že se tu popisuje něco, k čemu většina společnosti dlouho (a možná nikdy) nebude svolná. https://a2larm.cz/2023/10/kazdy-kdo-miluje-sve-rodice-by-mel-usilovat-o-zruseni-rodiny-rika-feministicka-teoreticka-sophie-lewis/, https://peoplesdispatch.org/2022/09/26/cubans-just-ratified-the-worlds-most-progressive-family-code/

285
Inspiraci můžeme hledat třeba v novém kubánském zákoníku z roku 2022, v němž jsou za rodinu považováni lidé bez ohledu na sexuální orientaci, genderovou identitu a pokrevní příbuznost, je možné adoptovat kohokoli z jakéhokoli státu

https://nacla.org/cubas-new-family-code-window-political-ecosystemhttps://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2022-o99.pdf - I v poznámkovém aparátu mám potřebu zdůraznit, že hledat inspiraci neznamená adorovat kubánský režim

288
Vize úpadku jsou přitom dané především stárnutím – naše paměť má tendenci uchovávat si příjemné vzpomínky a špatné přemazávat, jsme rovněž přesyceni negativními zprávami v médiích. Lidé psychologicky považují za normu životní styl a svět, když jim bylo dvacet
289
V Rusku je mužům prakticky povoleno bít své partnerky, protože neexistuje zákon proti domácímu násilí, tak jak ho známe v západních zemích

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/v-rusku-pribyva-domaciho-nasili-tady-je-zpoved-jedne-z-tyranych-zen-149721 (7. 4. 2021) Ruské organizace zaznamenaly v roce 2020 velký nárůst domácího násilí. Tamní zákony totiž nepovažují takové trýznění za trestný čin. Pokud se násilník nedopustí činu více než jednou za rok, hrozí mu jen pokuta. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/rusko-nechce-zprisnit-zakon-proti-domacimu-nasili-evropsky-s/r~b9b303f05e9811ec9322ac1f6b220ee8/ (16. 12. 2021) Kreml vyloučil jakékoli přitvrzení ruských zákonů proti domácímu násilí, přestože kvůli mezerám v tomto směru Evropský soud pro lidská práva Rusko odsoudil a vyzval k reformě ruských předpisů. Ruský parlament přitom na počátku roku 2017 přijal a následně prezident Vladimir Putin podepsal zákon, který zmírňuje postih pachatelů domácího násilí. Podle nového znění zákona činy, které nezpůsobí zranění nebo v případě dospělých pracovní neschopnost, budou považovány za přestupek. Jako trestný čin bude u téhož pachatele hodnocen až druhý takový případ. O toto zmírnění se zasazovaly mocné konzervativní síly, především vlivná pravoslavná církev. Zákon tak nahrává tyranským členům domácnosti a odrazuje oběti od nahlášení konfliktu. Jen v roce 2018 zemřelo po napadení 5 tisíc žen. Aktivisté v roce 2021 tvrdili, že před pandemií trpělo v největší zemi na světě ročně domácím násilím 16,5 milionu žen (tedy více než 20 % populace). Odborný rozbor zde: https://ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/RAD200.pdf

289
Při projevu 31. září 2022 Putin jasně deklaroval, že hodlá zničit svět i proto, aby neexistovalo slovo gender

http://kremlin.ru/events/president/news/69465 (text si můžete snadno jedním kliknutím přeložit z ruštiny do angličtiny)

289
V prosinci 2022 ruští poslanci schválili zpřísnění „propagace homosexuality“ a zesílily hlasy ohledně toho, že ženy jsou určené hlavně k rozmnožování a měly by mít osm dětí a více
289
Esencialisté trvající si na věčných podstatách, neměnných vlastnostech a předurčených společenských rolích, stojí víc na straně těch, kdo chtějí zničit svět. Možná ne někdy s otevřeným přiznaným nadšením, ale hlubinné spříznění mezi nimi existuje

V Česku je typickým zástupcem bývalý kancléř prezidenta Václava Klause, Petr Hájek (zakladatel stránky Protiproud.cz), celé hnutí Trikolora a strana SPD Tomia Okamury a vícekrát zmiňovaná Daniela Kovářová
(https://www.nazorypolitiku.cz/pol/432), z níž během senátorské kampaně vypadlo, že bychom měli vystoupit nejen z EU, ale i z NATO (nemáme přitom podle ní ale zvyšovat ani výdaje na obranu). Ukrajina se má vzdát Ruskem okupovaných území, Rusko nemá nést následky za rozpoutání války na Ukrajině a máme uznat Krym za součást Ruska. S podobnými názory souzní řada lidí, které stále dokola jak na točícím se orloji zpovídá moderátorka Martina Kociánová na svém kanálu Kupředu do minulosti. Svobodné universum V zahraničí to jsou typicky Donald Trump, Viktor Orbán či vlivný moderátor Tucker Carlson; výčet by mohl pokračovat dlouho.

289
Čím dál pomatenější psycholog Jordan Peterson naznačil v létě 2023, že „Putin ve skutečnosti vede kulturní válku proti západní dekadenci a zdegenerovanosti“ a tvrdil, že „Rusko ukazuje všechny znaky znovuzrození křesťanství“
290
Různé „konzervativní“, nacionalistické, „alternativní“ a podobné antisystémové intelektuální polohy, které se zpočátku zdají být pestrými alternativními pohledy vůči hlavnímu proudu, v pomalé, ale časem stále se zrychlující a zužující spirále končí ve stejném bodu – primitivní tvrdé proruské antizápadní pozici

Celý odstavec je kompresí facebookové diskuse na profilu Radka Batelky; účastnili se jí především Vít Kučík, Ondřej Bratinka a Kateřina Kňapová. Přiznávám tuto inspiraci i převzetí formulací a zároveň z důvodů přehlednosti a plynulosti textu nepřipisuji nikomu autorství jednotlivých vět a výroků.

292
Opozice konstruktivismu a esencialismu není falešná

Esencialismus a konstruktivismus nejsou zavedené akademické směry, ale jde spíše o druhy celkového náhledu na svět, jeden z principů, jimiž členíme realitu. Ve filosofii se takových opozic používá více. Empirismus a racionalismus (podstatný především ve vědě), idealismus a materialismus (podstatný hlavně v klasické filosofii), nominalismus a realismus (důležitý pro scholastickou filosofii) nebo deontologie a utilitarismus (odlišovaný v etice). Vždy zjišťujeme, pro koho je důležitější zkušenost a sbírání dat – pohyb myšlenek zezdola nahoru, nebo zda je důležitější rozum a analytický pohyb myšlení seshora, od abstrakcí a pojmů, směrem dolů – k žité skutečnosti. Jsou prvotní ideje, z nichž se odvozuje podoba reality, nebo jsou důležitější materiální podmínky, v nichž žijeme, a z nichž teprve tvoříme ideje? Jsou určité morální principy předem dané, nebo je morální to, co způsobuje nejméně utrpení a určujeme si to my sami v každé jedinečné situaci? Nejspíš není těžké poznat, že tuto knihu napsal někdo, kdo je jednoznačně konstruktivista a nominalista, kdo je spíše materialista, spíše empirista a spíše utilitarista. Někdo si asi i vyvodí, že knize je cítit duch pragmatismu, zároveň i existencialismu a velký odpor k pozitivismu. Celkové zjištění ale je, že málokdo je ve svém přístupu ke všem problémům konzistentní a není to zásadní problém. Lidé nebývají obvykle dokonale důslední, ale jsou jako osobnosti originální mixem toho, co přejímají.

292
Jsou to doslova tmáři, obskuranti, antiosvícenci

Moderátor Tucker Carlson, jenž patří k největším podporovatelům Donalda Trumpa a šiřitelem lží o volebních podvodech, takto v na podzim 2024 tvrdil, že zvyšující se počet tornád nezpůsobuje globální oteplování a změna klimatu, ale že jde o boží trest za interrupce. Ve stejné době dokázal tvrdit, že nikdo nerozumí štěpení atomů a jaderná energie je démonickou silou. A není v daném názorovém táboře s touto výběrovou antivědeckostí nijak ojedinělý. https://www.yahoo.com/news/tucker-carlson-claims-abortions-cause-231110986.html

293
Jste to vy, kdo střílí jako první a prakticky jako jediní

V současné době je debata tak vyhrocená, že se dnešní neautoritářské levici vyčítají neustále diktatury v Sovětském svazu, Číně, Kambodži nebo Severní Koreji. Poslední výbuchy násilí jsou v případě levicového extremismu spojené s Frakcí rudé armády, v Německu v 70. letech. Fakticky se ale častěji páchají atentáty na levicové politiky a političky a levice je obecně méně násilná, méně si zakládá na právu nosit zbraň a v jejím vidění světa nejde o to chystat se na násilné konflikty, ale spíše budovat prostředí, kde násilí bude méně.
Množství pravicových atentátníků je dlouhodobě jasně vyšší https://polisci.barnard.edu/sites/default/files/inline-files/Emily%20Kramer%20-%20Right-Wing%20Extremism%20and%20Mass%20Shootings%20in%20the%20United%20States.pdf (Right-Wing Extremism and Mass Shootings in the United States, Emily Kramer) - 71 % jsou pravicoví extremisté, 26 % islámští extremisté a 3 % levicoví extremisté. Nenechme se zmást optickým klamem, že například na slovenského premiéra Roberta Fica střílel atentátník, jenž v jednu chvíli chodil na demonstrace opozice. Tentýž člověk zároveň psal rasistické protiromské manifesty, které jsou v naprostém rozporu s progresivním liberalismem.

296
USA v 24. června 2022 začaly na základě stejně esencialisticky smýšlejících kazisvětů panovat zákony omezující interrupce

Opusťme demagogickou rétoriku, že zrušení precedentu Roe vs. Wade Nejvyšším soudem USA není fakticky zákazem potratů, ale „předáním pravomocí jednotlivých státům unie“. Na přípravu zrušení tohoto precedentu republikánští politici a jejich lobbisté pracovali usilovně desítky let s jasným cílem omezit reprodukční práva žen. Ať už k tomu přistupujeme jakkoli, svoboda jednotlivých států vede k omezení svobody žen v těchto státech; z toho se nelze relativisticky vylhat.

296
Otevřeně plánují, že hodlají rušit další vydobytá občanská práva a totéž zaznívá od antiliberálních a neofašistických politiků i v Evropě
296
Pseudokonzervativci reálně zakazují mnohem více knih
297
Všimněte si, jak se bojuje proti smíšeným záchodům, vystoupení drag queen pro děti, proti posílání potratových pilulek znásilněným ženám na Ukrajině. Nikdy za nic pozitivního
299
Naše vlastnosti a schopnosti většinou nejsou genderově natožpak biologicky vázané. Zažíváme to přece už v posledních dekádách dost viditelně

Pro všechny, kdo přeskočili druhý svazek, doporučuji detailní rozebrání těchto témat v kapitolách 14, 15, 16 a 17; chápu, že takto zkratkovitě řečeno to nemusí být jasné a ideální je cca 120 stran podrobného výkladu